Za tragédií stojí podle prvních informací pravděpodobně technická závada na lokomotivě, které, podle ředitele konžškých drah Médarda Ilungy, selhaly brzdy. Souprava poté vykolejila. Příčiny nehody se stále vyšetřují.

První odhady hovoří kromě stovky usmrcených také o 220 zraněných, ze kterých je 128 zraněno těžce. Úřady nejdříve hovořily o 30 mrtvých, konžský ministr informací Toussaint Tshilombo Send však uvedl, že zemřelo nejméně sto lidí.

Konžský prezident vyslal na místo neštěstí speciální tým, který má pomoci místním orgánům při záchranných pracích i s péčí o rodiny obětí. Do oblasti dorazil také vrtulník OSN s lékaři, zdravotními sestrami a lékařským vybavením.

Nehody nejsou neobvyklé

Vlak převážel na trati spojující město Ilebo s metropolí provincie Západní Kasai Kanangou zboží i cestující. V odlehlé oblasti vzdálené asi 220 kilometrů na severozápad od Kanangy pak vlak vykolejil.

Podle informací BBC je trať, na které k neštěstí došlo, více jak sto let stará a vznikla v dobách belgické koloniální nadvlády. Dříve se používala k transportu vytěžené měděné rudy z provincie Katanga.

Právě stáří je jedním z největších problémů železniční dopravy v Kongu. Naprostá většina železniční sítě byla postaven ještě Belgičany, zastaralý je i vozový park. Od získání nezávislosti v roce 1960 do jejich obnovy konžská vláda prakticky neinvestovala. Nehody proto na tamější železnici nejsou ničím neobvyklým.