Hlavní obsah

Velký ruský dron kategorie stealth má za sebou první let

V Rusku v pondělí poprvé vzlétl velký útočný bezpilotní letoun Suchoj S-70 Ochotnik (Lovec), který je obtížně zjistitelný radary. Ministerstvo obrany uvedlo, že první let, při kterém byl Ochotnik řízen na dálku, trval asi dvacet minut. Záběry z letu byly zveřejněny ve středu.

Velký ruský dron kategorie stealth má za sebou první let

„Letadlo ovládané operátorem udělalo několik okruhů kolem letiště ve výšce 600 metrů a pak úspěšně přistálo,“ uvedlo ministerstvo obrany, které označilo stroj za průzkumný. Podle ruských médií i západních expertů však má však plnit i úderné úkoly, což naznačuje i název.

Jednomotorový dron má tvar samokřídla bez patrného trupu a ocasních ploch. Agentura AP uvedla, že je podobný dronu americké firmy Lockheed Martin RQ-170 Sentinel, jenž byl použit při pátrání po Usámovi bin Ládinovi a kterého se dokázali zmocnit Íránci.

Podle webu Army Recognition byl Ochotnik vyvíjen od roku 2011, kdy ministerstvo rozhodlo, že právě Suchoj má vyvinout nový těžký bezpilotní letoun. Na vývoji se ale podílela i kancelář MiG, protože nový stroj vychází z jejího dronu Skat.

První prototyp byl představen v roce 2017 a o rok později se konaly pojížděcí testy na zemi, při nichž dron dosáhl rychlost 200 km/h. Trvaly dlouho, protože letadlo se ovládá na dálku.

Do vzduchu se dron poprvé vydal na konci května 2019, když se vznesl několik metrů nad ranvej, za první let se však považuje až ten pondělní.

Dvacetitunový dron s rozpětím 20 metrů je poháněný jedním proudovým motorem, jehož typ není znám. Má dronu udělit rychlost až 1000 km/h, takže by mohl sloužit i jako doprovod pro nové ruské bojové letouny páté generace Su-57. Moderní koncepce vzdušného boje počítá s tím, že pilotovaná letadla budou doprovázena bezpilotními stroji.

Prvý prototyp Su-57

Foto: Sukhoi

Oba projekty (Ochotnik i Su-57) jsou provázané. Do třetího prototypu Su-57, byla kvůli testování namontována elektronika dronu.

Oba stroje mají charakteristiku stealth, takže jsou obtížně zjistitelné radary, což zajišťuje jak tvar, kdy se radarové paprsky odrážejí do prostoru, a ne zpět k radaru, a také speciální nátěr.

Do konce roku by měl Ochotnik absolvovat další lety, jejichž složitost bude postupně stoupat.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků