Hlavní obsah
Jeřáb uložil vyzvednutou loď Mořská panna na vlečný člun. Foto: MTI

Proboha! Loď! Na palubě lodi, která způsobila tragédii na Dunaji, vládl chaos

Na palubě lodi hotelového typu Viking Sigyn, která koncem května narazila na budapešťském úseku Dunaje do vyhlídkové lodě Mořská panna, vládl chaos a panika. Vyplývá to ze záznamu černé skříňky. „Proboha! Loď!“ volá na záznamu zoufalý ženský hlas těsně před nárazem.

Jeřáb uložil vyzvednutou loď Mořská panna na vlečný člun. Foto: MTI
Proboha! Loď! Na palubě lodi, která způsobila tragédii na Dunaji, vládl chaos

Deník Blikk uvedl, že ze záznamu je jasné, že pasažéři lodě zaregistrovali blízkost jiného plavidla dříve než ukrajinský kapitán Vikingu Sigyn. „Ve vyšetřování to může být rozhodující důkaz, že posádka měla ve chvíli havárie vypnutý alarm, který ji měl upozornit na nebezpečné přiblížení se k jiné lodi,“ píše Blikk.

Hlasy těsně před nárazem:
Pět minut a 38 vteřin po deváté hodině večerní ženský hlas: „Proboha! Loď!“
Po dalších třech vteřinách mužský hlas: „Loď! Loď!“
Ženský hlas: „Narazili jsme do lodě!“
Mužský hlas: „Cože?“
Po další minutě hlas z vysílačky: „Člověk ve vodě u Markétina ostrova,“ a opakující se hlas z vysílačky: „Převrhla se loď, převrhla se loď“.

Systém Voyage Data Recorder (VDR) zaznamenal všechny navigační údaje i hlasy, které upozorňovaly na nehodu. „Na záznamu zní zoufalé hlasy v angličtině, němčině a ruštině,“ píše Blikk. Záznam rovněž usvědčuje kapitána lodě Viking Sigyn, že neinformoval posádku Mořské panny o svém záměru předjíždět. Na radaru bylo přitom už minutu a půl před nárazem vidět, že vyhlídková loď je příliš blízko.

Zsolt Sógor, právní zástupce společnosti, která provozovala loď Mořská panna, začátkem týdne potvrdil, že loď Viking Sigyn měla vypnutý alarm, který měl kapitána upozornit na blízkost jiného plavidla. Výstražný systém je napojený na radar a v případě přiblížení se k jiné lodi vydává silný zvuk.

Okamžik srážky lodí zachycený bezpečnostní kamerou

Foto: MTI

„Tento systém však nebyl zapojen, i když loď plula ve tmě za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek,“ upozornil Sógor. Právní zástupce lodní společnosti se domnívá, že systém byl posádkou hotelové lodě odpojen kvůli tomu, že na budapešťském úseku Dunaje mezi Řetězovým mostem a Markétiným mostem byl velmi hustý provoz. V okolí se pohybovalo dalších 15 až 20 lodí a alarm by pravděpodobně neustále hlásil blízkost ostatních plavidel.

Vyšetřování rovněž prokázalo, že pohyblivý kapitánský můstek byl spuštěn příliš nízko, což ztížilo kapitánovi výhled. „Kapitánský můstek byl v nižší poloze, než vyžadovala vysoká hladina rozvodněného Dunaje,“ napsal deník Blikk.

Video bylo staženo z důvodu vypršení licenční lhůty

BEZ KOMENTÁŘE: Zrychlený časosběr vytahování potopené lodě na Dunaji

Video: Reuters

Kapitán potopené Mořské panny se na poslední chvíli pokusil strhnout kormidlo.

Havárii natočili američtí turisté, kteří se v té době zdržovali v přední části hotelové lodě. „Záběry prozkoumali odborníci a je z nich zřetelné, že Viking Sigyn před nárazem vůbec nezpomalila,“ upozornil Sógor. Na palubě hotelové lodě bylo v době havárie 184 cestujících a 46 členů posádky. Všichni byli vyslechnuti maďarskou policií jako svědci.

Částečně vyzvednutý vrak potopené výletní lodi Mořská panna.

Foto: Darko Bandic, ČTK/AP

Po nárazu mnohem větší hotelové lodě se Mořská panna potopila za sedm vteřin. Na palubě menšího plavidla bylo 35 lidí, dva členové maďarské posádky a 33 jihokorejských turistů. Jen sedm lidí se podařilo zachránit. Trup lodě se kvůli vysoké hladině Dunaje a silnému proudu podařilo vyzvednout až po dvou týdnech pomocí lodního jeřábu o nosnosti 200 tun. Těla dvou jihokorejských turistů se stále nenašla.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků