Hlavní obsah
 

Piloti se bouří: Házet vinu na Lubitze je předčasné a neprofesionální

Sdružení pilotů a jejich odborové organizace z celé Evropy vyjadřují pohoršení nad tím, jakým způsobem francouzští vyšetřovatelé a potažmo média informují o příčinách pádu německého airbusu ve francouzských Alpách. Podle nich je nyní předčasné dělat závěry, protože stále nejsou k dispozici všechny potřebné informace. Připisovat někomu vinu je proto zcela neprofesionální, varují piloti.

 
Piloti se bouří: Házet vinu na Lubitze je předčasné a neprofesionální

„Neměli bychom dělat předčasné závěry založené na omezených zdrojích informací. Důvody, které vedly k této tragické havárii, budou známy teprve potom, co budou pečlivě prozkoumána veškerá data,” sdělil předseda německého odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit (VC) Ilja Schulz.

Francouzský svaz zvažuje trestní oznámení

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Hlavní francouzský odborový svaz pilotů SNPL v pátek oznámil, že zvažuje podání trestního oznámení za vyzrazení služebního tajemství. K tomu podle něj došlo tím, že z vyšetřování předčasně unikly informace o hlasovém záznamu v pilotní kabině.

Právě na jeho základě vznikla převažující interpretace událostí, která klade vinu za havárii druhému pilotovi. Z informací vyšetřovatelů vyplývá, že mladý německý pilot Andreas Lubitz úmyslně změnil kurz stroje tak, že se nakonec nevyhnutelně zřítil.

Němečtí policisté před domem rodičů pilota Andrease Lubitze

Foto: Kai Pfaffenbach, Reuters

Odborníci ale upozorňují, že pro rekonstrukci událostí na palubě bude určující zejména druhý záznamník letových údajů, který se na místě neštěstí dosud nenašel.

Piloti: Zveřejnění hlasového záznamu je voyerismus

Časné zveřejnění údajů z hlasového záznamníku ostře kritizuje i mezinárodní asociace dopravních pilotů IFALPA se sídlem v kanadském Montrealu. Podle ní jde o zničení důvěry mezi vyšetřovateli a rodinami obětí a využití těchto informací je „nepřijatelným porušením soukromí”, jehož jediným cílem je „hon za senzací a voyerismus nejhrubšího zrna”.

Trosky Airbusu A320 po dopadu ve francouzských Alpách

Foto: Emmanuel Foudrot, Reuters

Kritiku si vysloužili i francouzští vyšetřovatelé, kteří by podle některých expertů neměli do světa vypouštět spekulace. „Říkám, že nemáme úplný obrázek. Je směšné někoho obviňovat v této fázi vyšetřování,” řekl britské televizní stanici Sky letecký konzultant Gideon Ewers.

Psychiatři: Deprese není automaticky hrozba

Velké výhrady zaznívají i ze strany psychiatrů a psychologů, kteří varují před zjednodušeným vnímáním duševních chorob. Podle německého deníku Bild se druhý pilot léčil s depresí. Diagnóza deprese ale sama o sobě neznamená, že daný člověk nemůže vykonávat zaměstnání pilota, uvedla například britská charitativní organizace Time to Change, která se zaměřuje na boj proti diskriminaci duševně nemocných.

Trosky Airbusu A320 po dopadu ve francouzských Alpách

Foto: Emmanuel Foudrot, Reuters

„Existuje řada pilotů, kteří zažili depresi, a zároveň desítky let bezpečně létali. Posouzení by se mělo dělat případ od případu,” uvedli její představitelé.

Anketa
Souhlasíte s tím, že závěry činěné z dosavadního průběhu vyšetřování pádu airbusu Germanwings jsou předčasné?
Ano
78.5 %
Ne
21.5 %
Celkem hlasovalo 8463 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Související články

Výběr článků