Hlavní obsah
Nákladní vozy s normou nižší než Euro 5 mají zákaz vjezdu do některých částí Hamburku. Foto: Profimedia.cz

Německo zkusí staré diesely řešit jinak, nechá vyměnit katalyzátory

V Německu přibývá měst, která chtějí omezit vjezd starších vozů s naftovými motory, aby snížila znečištění ovzduší. Přesto by mohly mít staré vozy s naftovým motorem ještě šanci - v noci na úterý se velká koalice dohodla na plánu, že by se u aut mohly upravit katalyzátory, aby se emise oxidů dusíku snížily. Ještě na to musejí přistoupit automobilky, podle nichž jde o složitou úpravu, uvedly agentura DPA a časopis Der Spiegel. Náklady by měli nést výrobci aut.

Nákladní vozy s normou nižší než Euro 5 mají zákaz vjezdu do některých částí Hamburku. Foto: Profimedia.cz
Německo zkusí staré diesely řešit jinak, nechá vyměnit katalyzátory

V noci se na plánu dohodli kancléřka Angela Merkelová z CDU, ministr dopravy Andreas Scheuer ze sesterské bavorské CSU a sociálnědemokratická ministryně pro životní prostředí Svenja Schulzová.

Kvůli vysokému znečištění některá německá města zavedla či plánují zavést zákaz vjezdu starších dieselů. Zavedené finanční pobídky na výměnu starých vozů za nové však nestačily, a proto vláda hledala jiné řešení, aby se zlepšilo ovzduší a občané mohli využívat i starší vozidla s naftovým motorem.

Dodatečné úpravy vozů umožní, aby se reálné emise oxidů dusíky snížily pod 270 mg/km. To je sice více než 180 mg/km, jež požaduje norma Euro 5, ale i tak by to mělo snížit znečištění. Staré vozy budou vybavené novým katalyzátorem využívajícím při selektivní katalytické redukci (SCR) vstřikování vodného roztoku močoviny ad blue. Zatím není jasné, jak starých vozů se úpravy mají týkat.

Automobilky namítají, že jde o složitou úpravu, ale Volvo už v pátek podalo žádost o schválení takovéto úpravy. Text koaliční dohody uvádí kompromisní formulaci, že „se předpokládá, že náklady ponesou výrobci“.

Výrobci automobilů také slíbili ve znečištěných oblastech podpořit výměnné akce starších vozů za novější vozy s menšími emisemi. Nyní se už nebudou uplatňovat jen jako odpočty při koupi nového vozu, ale i ojetého. K tomuto kroku se přistoupilo, protože koaliční sociálnědemokratická SPD upozornila, že ani s podporou většina obyvatel nedosáhne na koupi nového vozu.

Obé má platit v čtrnácti městech, kde je překračován padesátimiligramový limit oxidů dusíku v metru krychlovém vzduchu. Využít těchto nabídek budou moci i lidé bydlící mimo tyto oblasti, kteří v nich ale pracují.

Dozvuky dieselgate

Při velké schůzce mezi vládou a zástupci automobilového průmyslu v roce 2017 při řešení aféry dieselgate byl přislíben bonus na nákup nového ekologičtějšího auta ve výši 10 tisíc eur (přes 250 tisíc korun) v případě, že se jako protihodnota dává starší vůz poháněný naftovým motorem. Do letošního července nabídky využilo přes 200 tisíc lidí, to ale vládě nestačilo.

Kvůli znečištění byl už zakázán vjezd starším vozům s dieselovým motorem do dvou ulic v centru Hamburku. Ve Stuttgartu je rozsáhlejší omezení připravováno na rok 2019 a nyní soud rozhodl o podobném zákazu i pro Frankfurt nad Mohanem, kde by mělo taktéž platit od příštího roku.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků