Hlavní obsah

Medvěděvův letoun má ložnice, bary i pracovnu

Právo, nka, sw

Dmitrij Medvěděv má ve středu v Ruzyni vystoupit z prezidentského speciálu zvaného Bort No 1 neboli Paluba č. 1. Letoun typu Iljušin Il-96-300PU existuje ve dvou vládních variantách – první si v polovině 90. let nechal vyrobit tehdejší prezident Boris Jelcin, druhý, vylepšený, zdědil Medvěděv od svého předchůdce Vladimíra Putina. Ten si jej objednal v roce 2001 a poprvé s ním letěl o tři roky později.

Článek

Tento letoun je vybaven i tak, že na jeho palubě může v případě válečného konfliktu vzniknout velicí centrum. Speciál vyšel podle odhadů na 60 miliónů dolarů. Vnitřní zařízení pak spolykalo 18 miliónů dolarů: interiér je vyveden v ořechové dýze, kovové části nábytku jsou pozlacené.

Proslýchá se také, že na palubě jsou tři bary, ložnice s dvěma postelemi pro prezidentský pár a pracovna o ploše 10 metrů čtverečních. Prezident má k dispozici systém pro kódované telefonní hovory.

Zatímco Putin se spokojil s relativně střízlivým stylem a akcentoval víc špičkové technické vybavení, stavba Jelcinova stroje svého času vzbudila rozruch. Prezidentovi zástupci totiž navštívili švýcarskou firmu na exkluzivní úpravu leteckých interiérů a objednali superluxusní výbavu pro dvoupodlažní apartmá se dvěma ložnicemi, sprchami, zasedačkou a pracovnou. Stroj dostal i resuscitační centrum pro případ náhlé nevolnosti prezidenta. Podle expertů přišel tento speciál státní pokladnu na 300 miliónů dolarů.

Pro cestu do Prahy ale Medvěděv nejspíš použije novější stroj, Jelcinův letoun obvykle slouží jako rezerva.

Jezdit bude v obrněném mercedesu

Po Praze se prezident bude pohybovat v obrněné limuzíně značky Mercedes. Kreml už totiž delší dobu nepoužívá někdejší pancéřované zily. Prezident jezdí v upraveném modelu S600 Pullman Guard v prodloužené verzi. Kvůli pohodlí prezidenta má jeho kabina – oddělená od řidiče – zvýšený strop. Vůz je 6,35 metru dlouhý a pohonnou jednotkou je 12válcový motor s obsahem 5,5 litru o výkonu 517 koní.

Kreml sice nezveřejňuje podrobnosti o zabezpečení prezidentské limuzíny, několik údajů přesto do médií uniklo. Pancéřovaná karosérie a 60 mm tlustá skla odolají střelám z armádních zbraní, podvozek má přestát i výbuch granátu. Automobil je vybaven automaticky spouštěným hasicím zařízením, kabinu lze hermeticky uzavřít a pro případ plynového útoku jsou připraveny kyslíkové bomby.

Zvláštní pneumatiky umožňují odjet z rizikového místa stovkou i v případě prostřelení či protržení.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám