"Jejím účelem bude šířit do celého světa náš pohled na svět. Musíme proto zaujmout první místo ve světové bitvě obrazů," tvrdí prezident Jacques Chirac.

Díky vysílání ve francouzštině, angličtině, arabštině a později také ve španělštině si iniciátoři F 24 slibují 200 miliónů diváků. Nový kanál si budou moci diváci naladit prostřednictvím satelitu nejprve v Evropě, Africe a na Blízkém Východě. V druhé fázi by se měl rozšířit i na asijský a americký kontinent.

F 24 by měla doplnit současná frankofonní média určená pro zahraničí. Mezi nejznámější patří rádio RFI a televizní stanice TV 5, dnes hlavní průkopník frankofonní kultury. Zrod F 24 však provází od počátku problémy a bouřlivé diskuse. Jen na samotné jméno nového kanálu si museli Francouzi pár měsíců počkat. "Název France 24 naznačuje, že kanál bude vysílat 24 hodin denně a zachovává ideu nezávislosti jeho vedení," upřesňuje ředitel F 24 Alain de Pouzilhac.

Další z problémů se týká právě vedení zpravodajského kanálu. Jejími vlastníky bude veřejná stanice France Télévisions a soukromá TF1, financován však bude výhradně z veřejných prostředků. Rozpočet F 24 pro první rok činí 80 miliónů eur (2,3 mld. Kč), pouhou osminu rozpočtu CNN. Otázky zahalují také její ideologické zaměření: půjde opravdu o stanici nezávislou na politických kruzích? F 24 by měla hrát významnou roli i pro ekonomiku země tím, že by zviditelnila francouzské firmy v zahraničí.

Iniciátorem byl Chirac

Poprvé vyslovil myšlenku francouzské CNN již před dvaceti lety právě Chirac. Tehdejší analýzy mediální scény ukázaly, že propagace "image" Francie ve světě je více než nedostatečná.

Projekt však skončil u ledu a byl to znovu Chirac, kdo jej vytáhl na světlo při prezidentské kampani v roce 2002. Následovalo několik politických krizí, které realizaci projektu uspíšily: válka v Iráku a loňské násilí na francouzských předměstích. V obou případech zůstala Francie odkázána na interpretaci zahraničních médií, aniž by měla možnost vyjádřit svůj vlastní postoj.

Olivier Poivre d"Arvor, šéf Asociace pro šíření francouzské myšlenky a bývalý ředitel Francouzského institutu v Praze, přemýšlí nad hodnotami, které si dnes lidé v zahraničí spojují se zemí galského kohouta: "V zahraničí Francii symbolizuje Viktor Hugo, Eiffelova věž, šarm pařížských žen a francouzského venkova, Avignonský festival, módní návrháři a parfémy. Paradoxní dnes může být to, že chceme ve sjednocené Evropě nabídnout francouzský kanál určený k vysílání do zahraničí."