Deník Tiroler Tageszeitung v této souvislosti připomněl, že oblast byla v roce 1918 přivtělena do Itálie a požívá rozsáhlou autonomii. Italští politici sledují vývoj událostí s rostoucím neklidem, přestože kancléř Kurz potvrdil, že „vše se odehraje se souhlasem italské vlády“.

Salvini to zavařil

Mimoto situaci zkomplikoval současný italský ministr vnitra Matteo Salvini (45). Ten loni na podzim, ještě v opozici proti vládě Demokratické strany vedené Paolem Gentilonim (63), hovořil „o právu místního obyvatelstva na sebeurčení“ a kritizoval ostře tehdejšího ministra zahraničí Angelina Alfana (47), jenž označil úmysl nové rakouské vlády za „krok do minulosti“.

Situace v Jižním Tyrolsku byla a stále je považována za pozitivní příklad řešení národnostního problému. Německy hovořící menšina (přibližně 250 tisíc lidí) má zaručena početná práva.

Z chudého koutu bohatá destinace

Oblast získala vlastní rozpočet hrazený římským parlamentem a místní úřady s ním mohou zacházet podle vlastního uvážení. Kdokoliv pracuje ve veřejné správě (učitelé, úředníci, policisté, soudci), musí umět jak italsky, tak německy, protože obyvatelé mají právo se na ně obrátit jazykem, jemuž dávají přednost.

Rozvoj turistiky vedl k tomu, že průměrné příjmy jsou v Bolzanu vyšší než v Innsbrucku, takže kdysi chudá oblast se stala jednou z nejbohatších jak ve srovnání s Itálií, tak s Rakouskem. Poslední bariéra mezi oběma zeměmi padla v okamžiku, kdy vstoupila v platnost schengenská dohoda a zmizely pohraniční kontroly.

Hranice mezi Rakousek a Itálií

Hranice mezi Rakousek a Itálií

FOTO: Mapy.cz

Proto Arno Krompatscher (47), předseda místní provinční vlády v Bolzanu, protestoval proti úmyslu Vídně postavit přísné kontroly na Brennerském průsmyku.

„Nemá to smysl,“ prohlásil před deseti dny. „V červnu na hranicích zachytili osm migrantů, protože Italové začali přísné kontroly vlaků a kamiónů už mnohem dříve – ve Veroně.“

Mimo to v roce 2007 začala stavba nejdelšího železničního tunelu v Evropě, který z italské Fortezzy povede až na předměstí Innsbrucku a bude dlouhý 63 km. Tisíce kamiónů budou nakládány na vagóny a zlepší tak ekologickou situaci v Tyrolsku.

„Proto si myslím, že Vídeň zcela zbytečně křísí naprosto neexistující problém, tím spíše, že o sčítání německy mluvícího obyvatelstva nepožádali v okrese Bolzanu, ale jedná se o iniciativu rakouské pravice,“ napsal italský komentátor Sergio Romano.

Rozhodlo se v září 1919.
Jižní Tyrolsko je historické území v severní Itálii.
Tuto část Tyrolska mírová smlouva ze Saint-Germain ze září 1919 odtrhla z Rakouska a připojila k Itálii.
Dnes tvoří autonomní oblast Tridentsko-Horní Adiže.
Zahrnuje dvě provincie – Bolzano a Trento – a 326 obcí.
V roce 1946 obě země podepsaly tzv. dohodu De Gasperi – Gruber.
Itálie podle ní poskytla provincii Bolzano, kde tvoří německy mluvící občané většinu, rozsáhlé pravomoci.