Hlavní obsah

Rusko pokračuje v závodech ve zbrojení. Chystá superrakety i raketové vlaky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moskva

Ruské závodění ve zbrojení pokračuje, ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin, známý svými i siláckými projevy, minulý týden potvrdil, že jeho země je připravena zavést do výzbroje nové balistické superrakety o hmotnosti sto tun. Testuje také nové vlaky s balistickými raketami. Uvedla to anglická mutace deníku Pravda. Rogozin to řekl při odpovědi na otázku ohledně raketových vlaků.

Foto: Profimedia.cz

Rakty RS-24 Jars mají být využity i ve vlacích Barguzin.

Článek

O výrobě nové stotunové rakety se mluvilo poprvé v roce 2011. Měly nahradit zbylé rakety R-36M2 Vojevoda (v kódu NATO SS-18 Satan mod. 5) o dvojnásobné hmotnosti, jichž má Ruská federace ve výzbroji ještě čtyři až pět desítek. Každá nese deset samostatně naváděných hlavic. Ve výzbroji mají zůstat do roku 2020.

Nové rakety RS-28 Sarmat vyvíjené kanceláří Makijeva od roku 2009 ponesou 10 až 15 samostatně naváděných hlavic. První prototyp byl dokončen v roce 2015, do výzbroje by se měly zařazovat od roku 2019.

Foto: Profimedia.cz

Odpálení rakety Vojevoda v roce 1999. Vynesla tehdy britský satelit.

Rusko původně předpokládalo, že rakety Vojevoda nebude nahrazovat, že postačí lehčí rakety Topol M a Jars, nakonec však změnilo úhel pohledu. Nové rakety údajně vycházejí ze staršího nosiče Vojevoda, používají čtyři motory RD-274 na kapalné palivo, jímž je asymetrický dimetylhydrazin; okysličovadlem je tetraoxid dusíku. Odpalovat se mají ze sil.

Odpalovací vlaky

Rakety Jars (RS-24 Topol MR) mají být hlavní výzbrojí mobilního systému Barguzin, který se ale nebude odpalovat z tahačů, nýbrž z vlaků. To zvyšuje mobilitu systému potřebnou v rozsáhlých oblastech federace, protože vlak může jezdit mnohem rychleji než tahač na ruských silnicích. Není přitom jednoduché odhalit, který vlak je raketový.

Každý vlak s patnácti vagóny by měl být schopen vypálit deset raket RS-24 Jars o doletu 11 000 km s třemi až čtyřmi samostatně naváděnými hlavicemi.

Podobné raketové vlaky Rusko využívalo už v minulosti, šlo o systém RT-23 Moloděc (v kódu NATO SS-24 Scalpel). Ten mohl být odpalován jak ze sil, tak z vlaků, které musely táhnout tři dieselelektrické lokomotivy.

Ve výzbroji měl SSSR před svým rozpadem 92 raket, z nichž 36 bylo v silech. Rusko si pak ponechalo tři divize s 12 vlaky s raketami v Permu, Kostromě a Krasnojarsku. Poslední byly vyřazeny z výzbroje v roce 2008. Rakety o hmotnosti sto tun na tuhé pohonné hmoty měly dolet 10 000 km.

Foto: Grigory Dukor, Reuters

Ruská strategická balistická raketa Jars RS-24

Nové rakety RS-24 Jars mají stejný dolet, ale váží polovinu, což by usnadnilo přepravu ve vlaku. Testy systému Barguzin se konají od konce roku 2016.

Rogozin se zmínil i o dalších zbraních. Nové korvety by měly mít kombinovanou výzbroj a vyrovnat se západním torpédoborcům. To ale není u námořnictva jediný nový plán. Už předminulý týden velitel námořních sil Viktor Bursuk uvedl, že se plánuje výroba nové letadlové lodě. Rusko má nyní zatím jedinou - Admirála Kuzněcova.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám