Sergej Parchomenko a Anton Nosik poukazovali na technické nedostatky a zastaralou výzbroj plavidla, které ze Severního moře pluje přes Lamanšský průliv do východního Středomoří. Zmiňovali především hustý černý dým, který zastarávající loď vypouštěla. Podle komentátorů jde o ”antikvární věc, která čas od času plave”.

Parchomenko v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Echo Moskvy řekl, že Admirál Kuzněcov by odolával útoku maximálně 50 minut. Stejný názor měl i britský expert Igor Sutyagin, který ale hovořil o celém uskupení lodí v průplavu. „Flotila není schopna vydržet ve vysoce intenzivním boji déle než 50 minut. Pak by už neměli palebnou sílu,” tvrdil.

Parchomenko si přisadil, že žádné ruské letadlo, které operuje v Sýrii, by podle něj nebylo schopno na palubě letadlové lodi přistát, protože na moderní stroje není Admirál Kuzněcov připraven. To ovšem už není relevantní tvrzení, protože stroje létající z pozemních základen běžně nemohou na palubách letadlových lodí přistávat, protože k tomu nejsou uzpůsobeny. A Suchoje Su-33 i novelizované MiG-29K, jaké si objednala Indie, jsou moderní letouny odpovídající i současným standardům.

Bude chránit molo a dílny

Bránit ruskou základnu Tartús v Sýrii, což je podle úředního sdělení další úkol letadlové lodi, podle něj není ani potřeba, protože tam jsou jen „dvě opravárenské dílny a molo”. Otázkou ale spíše je, proč by tuto obranu nemohly dál vykonávat letadla, která už RuskoSýrii má, popřípadě tam jsou dislokované systémy protivzdušné obrany S300.

Kritické hodnocení kvalit Admirála Kuzněcova pobouřilo Sergeje Leleky: „Jestliže se někdo stal vojenským expertem, pak ho z toho může vyléčit jen plynová komora”. Černý dým podle jeho slov loď v Lamanšském průplavu vypustila proto, aby zastrašila nepřátele. Toto tvrzení ale zase nesvědčí o jeho kvalifikaci.

Článek Leleky byl později z webu listu odstraněn, na autorově stránce v sociálních sítích ale zůstal. Šéfredaktorka listu Olesja Nosovová čtenáře upozornila, že Leleka je pouze externím komentátorem.

Skandály listu

Letadlová loď Admirál Kuzněcov, která v době spuštění na vodu nesla jméno Leonid Brežněv, je ve výzbroji ruského námořnictva zhruba 25 let, její stavba začala už v roce 1982. Předloni měla projít generální opravou, která ale byla pro nedostatek financí odložena. Měla by se uskutečnit v příštím roce.

List Komsomolskaja pravda se stal středem podobného skandálu v roce 2013, kdy jeho komentátorka Uljana Skojbedová v podtitulku svého příspěvku napsala, že „občas přijde líto, že z předků dnešních (ruských) liberálů nacisté neudělali stínítka na lampy”. Věta způsobila pozdvižení a výzvy k bojkotu novin.