Rakousko v dubnu pohrozilo, že v Brennerském průsmyku zavede protimigrační opatření, pokud Itálie nezlepší kontrolu toku běženců, kteří procházejí jejím územím a využívají Brennerský tunel k cestě dál do Evropy přes Rakousko. [celá zpráva]

KOMENTÁŘE DNE:
Limity spolupráce hnutí ANO s KSČM a SPD - Sněmovní vyjednávání analyzuje Thomas Kulidakis. Čtěte zde >>
Očima Saši Mitrofanova: Ondráček a normalizace politického prostředí v republice 

Juncker v sobotu v této souvislosti v rozhovoru poskytnutém německým médiím upozornil na to, že brennerský přechod mezi Itálií a Rakouskem je důležitou evropskou dopravní křižovatkou a spojnicí mezi Severem a jihem Evropy.

"To je důvod, proč by zablokování Brenneru mělo nejen vážné ekonomické důsledky, ale i těžký politický dopad," zdůraznil.

Brennerský průsmyk na italsko-rakouské hranici

Brennerský průsmyk na italsko-rakouské hranici

FOTO: Dominic Ebenbichler, Reuters

Zároveň kritizoval Vídeň za její postup v migrační krizi, který podle něj vyvolává pokušení zavírat hranice a podněcuje extrémně pravicové projevy i jinde v Evropě.

"To, co pozorujeme v Rakousku, bohužel vidíme i v jiných evropských zemích, kde si politické strany hrají s obavami lidí," uvedl Juncker.

Rakouský ministr vnitra Wolfgang Sobotka o něco později takovéto výtky znovu odmítl. V podstatě zopakoval, co už řekl koncem dubna: že žádá zeď ani zábrany na hranicích nebudou, ale v případě nutnosti se zavedou kontroly. Tyto kontroly přitom nemusejí být nijak "bolestné", jestliže uprchlíci budou v Itálii zaregistrovaní a nedojde k jejich novému nekontrolovanému přívalu.

"Brenner pro mě není hranice, nýbrž mezník," řekl podle agentury APA Sobotka. Nicméně dodal, že Brenner je symbol pro Evropu, ale také pro pašeráky lidí.

Klíčová trasa na sever

Brennerským tunelem projíždí každý den v průměru kolem 2500 kamiónů a na 15 000 aut. Pro exportní italské společnosti jde o klíčovou dopravní trasu na sever Evropy. Tunel využívají i statisíce turistů z Německa a dalších evropských zemí položených na sever od Itálie.