Důležitá data mohla být vymazána během instalace softwaru před plánovaným prvním letem, řekl agentuře zdroj z vyšetřování. Agentura Reuters v té souvislosti uvedla, že kontrolní systémy A400M jsou z velké části automatizované a vyšetřovatelé se od počátku soustřeďují na chybu softwaru.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Turbovrtulovému letadlu nefungovaly řádně tři ze čtyř motorů, neměly dostatečný výkon. Každý motor je přitom ovládán elektronickým zařízením zvlášť. Podle dosavadních informací chyběla počítačům data o točivém momentu motorů.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Záběry z místa neštěstí u Sevilly, kam se zřítil armádní letoun. Zdroj: Reuters

Firma Airbus ani španělské ministerstvo obrany zprávu nekomentovalo. Airbus nicméně plánovanou účast stroje A400M na leteckém salonu Paris Air příští týden rušit nechce.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Airbus A400M na záběrech z května 2015

Letouny si už objednalo osm členských států NATO, celkem se jedná o téměř 200 kusů, které mají nahradit stárnoucí letouny Hercules.
Vývoj nového letadla stál kolem 20 miliard eur (téměř 550 miliard Kč) a byl zatím největším evropským společným projektem v sektoru obrany. Provázely jej ale opakované odklady a náklady projektu byly nakonec podstatně vyšší, než se původně plánovalo.
Od projektu odstoupila Itálie a Británie si kvůli zpožděním pronajala čtyři americké C-17, které následně odkoupí. Kromě zemí NATO Francie, Německa, Španělska, Turecka a Belgie s Lucemburskem si stroje objednala také JAR a Chile.
Jeden letoun stojí přes 100 miliónů eur (2,7 miliardy Kč). Lety s novým letounem po neštěstí pozastavily například Británie a Německo.