Nebezpečnou situaci nad Kábulem z roku 2004 zachytila kamera bezpilotního stroje, který přestal být ovladatelný, když se dostal do turbulencí způsobených dopravním Airbusem A300. Krátce poté se bezpilotní stroj zřítil. Podle časopisu Der Spiegel dělila letadla vzdálenost dvou metrů.

Výrobce Luny společnost EMT sdělila Spiegelu, že Airbus vlétl do zakázaného prostoru, kde bezpilotní letoun operoval, ale že řídící věž kábulského letiště o omezení nevěděla.

Právě nebezpečí srážek pilotovaných letadel s takzvanými drony vyvolává velké obavy amerického úřadu pro letectví FAA. Ten se brání, aby byly bezpilotní stroje začleněny do leteckého provozu.

Informace se objevila v době vypjaté debaty o bezpilotních letadlech v Německu. Ministr obrany Thomas de Maizière oznámil, že nezařadí do výzbroje letoun Euro Hawk konsorcia Northrop Grumman, protože náklady na vývoj prudce vzrostly. Navíc panovaly obavy, že stroj nebude certifikován, protože nebyl vybaven zařízením varujícím před kolizí, jak vyžadoval Evropský úřad pro leteckou bezpečnost. Jeho implementace by stála 250 miliónů eur. Vývoj Euro Hawku přitom přišel na 600 miliónů eur.

Německo nyní plánuje koupi 16 ozbrojených bezpilotních letadel – jedná s USA o nákupu strojů Reaper a s Izraelem o nákupu neozbrojených strojů Heron. Ve výzbroji by měly být v roce 2016.

Ministr čelí tlaku na demisi, protože přiznal, že byl o neúspěchu Euro Hawku informován příliš pozdě, uvedla stanice Deutsche Welle.