Hlavní obsah

Historický předěl: Tající Arktidou projede první tanker

Oteplování světového klimatu, v jehož důsledku tají ledy u severního pólu, vede k otvírání nových plavebních tras v oblasti. Cesta obchodních lodí tudy zkrátí plavbu mezi kontinenty o celé týdny. Na přelomovou plavbu vyrazila první z nich - historicky první lodí svého druhu, která Arktidu překříží, bude tanker pronajatý ruskou energetickou společností Gazprom.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Plavidlo Ob River veze z Norska zkapalnělý plyn, cestu do Japonska si tak zkrátí o 20 dnů. Z norského přístavu Hammerfest podle stanice BBC vyrazilo před třemi týdny a v současnosti se nachází v Barentsově moři severně od břehů Ruska. Do cíle by mělo dorazit počátkem prosince.

Úspora za palivo činí až 40 procent

„Je to nesmírně zajímavý podnik,“ prohlásil o přelomové plavbě Tony Lauritzen, ředitel řecké firmy Dynagas, která je vlastníkem tankeru. Dodal, že plavbu Severním ledovým oceánem firma chystala déle než rok. „Studovali jsme data shromážděná výzkumníky. Plyne z nich, že trasa je stále příhodnější pro plavbu. Můžete vstoupit na vysoce výnosný trh při 40procentním zkrácení vzdálenosti, a také úspoře 40 procent za palivo,“ dodal Lauritzen.

Tání arktických ledovců ale není jediným důvodem, proč se obchodníci s plynem vrhají na severní trasu. Trh se proměňuje v důsledku těžby břidlicového plynu v USA, a právě do Spojených států především měl původně směřovat plyn z norského Hammerfestu. Jelikož poptávka v USA opadla, museli se evropští producenti poohlédnout po nových odbytištích. Mezitím se v důsledku havárie v jaderné elektrárně Fukušima začalo o alternativní zdroje energie, a zvláště o plyn, zajímat Japonsko.

Tanker Ob River byl postaven před pěti lety a má speciálně vyztužený trup. Uveze až 150 000 metrů krychlových zkapalnělého zemního plynu. Loď s mezinárodní posádkou 40 námořníků má po většinu plavby doprovázet ruský ledoborec na jaderný pohon.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám