Podle zpráv blízkých vyšetřování nefungovala černá skříňka správně, už když Costa Concordia vyplula na moře. Zjišťování příčin nehody, při které u ostrova Giglio zahynulo přes 30 lidí, tak závisí na méně spolehlivých zdrojích z počítačových systémů. Ty však zkolabovaly dvě hodiny po nárazu na útes.

Majitel plavidla, společnost Costa Crociere, připustil, že na lodi byl zaznamenán problém s černou skříňkou pár dní před tím, než havarovala. Osudnou noc však byla plně funkční, zdůraznila firma. Popírá také informace listu, že by vodotěsné dveře zůstaly otevřeny.

Zpráva o technické analýze příčin neštěstí má zaznít u soudu 21. července. Na lodi se v době nárazu na útes nacházelo zhruba 4200 lidí. Kapitán Francesco Schettino čelí obvinění, že havárii způsobil tím, že s lodí najel příliš blízko k pobřeží.