Jsou mezi nimi tři generálové - jeden z nich je bývalým a druhý současným šéfem pro výcvik letců. "Souvisí to se zprávou," řekl ministr obrany Siemoniak. Dodal, že seznam lidí, kteří měli dostat z armády vyhazov, byl původně delší, v posledních měsících ale odešli sami. O práci na ministerstvu obrany přišel také jeden z ministrových náměstků.

Podle zprávy komise, v jejímž čele stál ministr vnitra Jerzy Miller, velení 36. zvláštního pluku dopravního letectva, velení vzdušných sil i vedení ministerstva obrany zanedbalo výcvik i kontroly letců odpovědných za převoz nejvýše postavených lidí v zemi.

Loni 10. dubna během letu do západoruského Smolenska se krátce před přistáním na letišti zřítil speciál Tupolev 154M s tehdejším prezidentem Lechem Kaczyńským a dalšími 95 lidmi na palubě. Katastrofu nikdo nepřežil.

Polské vyšetřování ukázalo, že piloti 36. pluku zanedbali přípravu na let, nedodrželi všechny bezpečnostní předpisy a nesprávně ovládali některé přístroje v letadle. Posádka letadla také mezi sebou nedokázala spolupracovat. Polští vyšetřovatelé ale našli i nedbalosti po ruské straně.

Politiky budou přepravovat civilní piloti

Siemoniak ujistil, že pro dobré piloty i pozemní personál z 36. pluku se ve vzdušných silách najde místo. Podle rádia TOK FM se piloti o likvidaci svého pluku dozvěděli až z médií, zavládla prý mezi nimi ponurá atmosféra.

Už minulý týden podal demisi ministr obrany Bogdan Klich, v čele tohoto resortu ho nahradil Siemoniak.

Nejvýše postavené polské politiky napříště budou přepravovat civilní piloti ze státních aerolinií LOT. Nicméně vrtulníky s nimi budou létat vojenští piloti. Letadla, se kterými nyní létají příslušníci 36. pluku, Polsko prodá. Je mezi nimi i druhý Tupolev 154M, "dvojče" stroje, který havaroval loni v dubnu u Smolenska.

Letečtí odborníci upozorňují, že civilní piloti nebudou moci létat do krizových oblastí, jakou je například Afghánistán, kde působí polští vojáci.