"Je zbytečný," řekl Ernst Paul Dörfler ze Spolku pro ochranu životního prostředí a přírody Německa (BUND), který sobotní demonstrace inicioval. "Čtyři až pět měsíců v roce nemohou po Labi plout lodě, protože je v něm málo vody. Jedno zdymadlo v Děčíně to nevyřeší, aby se dostaly až do Hamburku," dodal Dörfler, podle něhož by bylo nutné vybudovat dalších 20 až 30 plavebních stupňů na německém úseku Labe. To ale Německo neplánuje.

BUND volá po zachování přírodního rázu Labe a přesunu dopravy zboží na železnici. "Přírodní Labe je nejlepší způsob, jak chránit lidi před povodněmi," řekl Jens Bitzka, jeden z účastníků dnešního "ohňového protestu", který se konal už počtvrté. Letos se k němu připojilo celkem 45 německých měst na Labi, Sále a Dunaji.

Organizátoři na nich očekávají několik tisíc lidí, kteří mají vyjádřit nesouhlas také s plánovaným plavebním kanálem spojujícím Sálu s Labem a s jeho připravovaným zúžením a prohloubením na středním toku.

Bárta důvody protestu nechápe

Protesty německých ekologů už v pátek kritizovalo Ředitelství vodních cest ČR jako nemístný zásah do posuzování vlivu stavby děčínského jezu na životní prostředí (EIA). "Zcela odsuzujeme tyto pokusy německých profesionálních aktivistů o vměšování a negativní ovlivnění probíhajícího procesu EIA," uvedl v tiskovém prohlášení zaslaném ČTK šéf ředitelství Miroslav Šefara. Argumenty ochránců přírody odmítl jako účelové.

Podobně reagoval i český ministr dopravy. "Z naší pozice příliš nechápeme sobotní akci německých aktivistů, neboť se snažíme postupovat maximálně ohleduplně k životnímu prostředí," prohlásil Vít Bárta.