Evropská komise podle BBC uvedla, že „je mimořádně znepokojena“ tím, jak velké problémy způsobilo sněžení a že „je to neakceptovatelné a nemělo by se to nikdy zopakovat“.

Pasažéři nocující na londýnském letišti Heathrow

Pasažéři nocující na londýnském letišti Heathrow

FOTO: Toby Melville, Reuters

Kritikou nešetřil ani britský premiér David Cameron, který dal v BBC najevo, že cítí s tisícovkami lidí, kteří museli na letišti nocovat a pro něž se tam musely dokonce vztyčit stany: „Jestliže se dá pochopit, že se Heathrow rychle uzavřelo, jsem frustrován, že trvalo tak dlouho, než se situace zlepšila.“

Nebylo čím odmrazovat letadla

Situaci i podle aerolinek zkomplikovalo vedení letiště, které nebylo na zimu připraveno. Ředitel letecké společnosti BMI řekl listu The Times: "Neměli ani dost odmrazovací kapaliny." Nedařilo se proto ani odstraňovat sníh z letadel. Navíc to trvalo neúměrně dlouho.

Odstraňování mokrého sněhu na na londýnském letišti Heathrow

Odstraňování mokrého sněhu na na londýnském letišti Heathrow

FOTO: Toby Melville, Reuters

Problémy na Heathrow se navíc přenášely na další letiště zejména na severu Evropy, která musela rušit spoje s Londýnem, jenž je největší evropskou křižovatkou. Uvedla to i skandinávská letecká společnost SAS ústy své mluvčí Elizabeth Manziové: „Z Frankfurtu a Paříže to jde hladce, ale v Londýně máme nyní 5000 až 6000 našich zákazníků. Tam je to úplně nejhorší.“

Velké problémy ale měla nezávisle na situaci na Heathrow i další velká letiště, jako pařížské, kde v noci úterý na středu zůstalo v hale přes noc 5000 lidí, byť čtyři tisíce z nich chtěly do Londýna. Ve Frankfurtu zrušili v úterý 550 z 1300 letů.

Středeční problémy

I ve středu letecká společnost British Airways oznámila, že z letiště v londýnském Heathrow do čtvrtka 6:00 (7:00 SEČ) odletí jen třetina jejích letů. Z letiště ale odletí dvě třetiny všech spojů. Ve Frankfurtu bylo ve středu zrušeno 60 letů, jinak je prý provoz bezproblémový. Pražské letiště Ruzyně muselo ještě dnes zrušit tři lety do Londýna.

Francouzské řízení letového provozu (DGAC) vyzvalo dnes přepravce, aby zrušili 15 procent letů na letiště Roissy-Charles de Gaulle, a aby se ve čtvrtek připravili na zrušení 25 procent letů s ohledem na očekávané nové sněžení, informovala agentura AFP.

I když se situace na letišti zlepšuje,  cestující jsou varování, že se k normálu nevrátí okamžitě. V Británii ale způsobilo nové sněžení potíže na silnicích i na dráze, zrušeny byly některé vlaky na Northern Rail. Komplikace jsou zejména v oblasti Midlands. Omezen je i provoz z Londýna do Birminghamu a Manchesteru.

Zoufalí pasažéři na londýnském letišti Heathrow

Zoufalí pasažéři na londýnském letišti Heathrow

FOTO: Toby Melville, Reuters

Letiště se hájí

Vedení Hearthrow ale svůj postoj obhajuje, protože v letecké dopravě platí, že na prvním místě je bezpečnost. Zmínilo, že kdyby došlo k havárii letadla na kluzké ranveji, čelilo by výtkám, proč neukončilo provoz. Odmítlo však nabídku vlády, že na odstraňování sněhu bude vyslána armáda.

Odstraňování mokrého sněhu na na londýnském letišti Heathrow

Odstraňování mokrého sněhu na na londýnském letišti Heathrow

FOTO: Toby Melville, Reuters

Evropská Mezinárodní rada letišť ACI navíc uvádí, že 88 procent letů mezi evropskými letišti se uskutečnilo. Podle ní problémy nezpůsobily mráz a zima, které jsou na severu Evropy větší a přesto tam nejsou problémy, ale prudké změny počasí na západě Evropy.

Zodpovědnost  přijal ředitel letiště Colin Matthews, který řekl, že si nenechá vyplatit odměny za rok 2010.

Selhala i dráha

Situace je o to horší, že se nedařilo najít alternativní způsoby dopravy. Značné problémy byly nejen na dálnicích, které zablokovaly kamióny, ale i na železnici. Zákazníky odmítá i síť vlaků Eurostar, jezdících tunelem pod průplavem La Manche. I ta totiž rušila kvůli sněhunáledí některé spoje. Ve středu jich bylo zrušeno devět, 43 by jich mělo jet podle plánu.

Expert na železnici Christian Wolmar ale BBC řekl, že v tomto případě není na vině ani tak špatné počasí jako špatný management. Podle něj nemá Eurostar nemá dost vlaků, které by mohl aktuálně nasadit, a chybí i strojvedoucí.