Ukrajina v úterý jednostranně zastavila nákladní železniční dopravu na Slovensko přes hraniční přejezd Užhorod-Maťovce. [celá zpráva]

Kyjev tímto krokem protestoval proti skenování nákladních vlaků na společné hranici, které údajně poškozuje zdraví vlakvedoucích. O zastavení dopravy rozhodla Lvovská dráha Ukrajinských železnic, která o tom předem informovala slovenskou stranu. Ukrajina považuje za nepřípustnou úroveň radiace při skenování vlakových souprav přijíždějících na Slovensko. Údajně několik ukrajinských vlakvedoucích má v důsledku skenování zdravotní těžkosti.

"Při prvním měření radiace byla překročena povolená hodnota šestkrát a při druhém měření až třicetkrát," uvedla v prohlášení Lvovská dráha. Vlakvedoucí se podle ukrajinské strany dostanou do radiace skeneru ročně asi 450krát.

Slovensko tvrdí, že skener nemá negativní vliv na zdraví vlakvedoucích a jako dočasné řešení navrhlo, že na železniční nákladní dopravu mezi oběma státy použije vlastní lokomotivy se slovenskými vlakvedoucími.

Po vstupu Slovenska do schengenského prostoru se kontrola na slovensko-ukrajinské hranici zpřísnila. Součástí zpřísněných kontrol byla také kontrola vlakových souprav rentgenovým zařízením.

SME: skener vadí mafii

Deník SME tento krok Ukrajiny označil za nepřátelský akt vůči Slovensku, Evropské unii i Spojeným státům. Na území Slovenska a tudíž i do EU se kvůli zastavení nákladní dopravy přestala dovážet železná ruda, uhlí a dřevo z Ukrajiny. To může negativně zasáhnout například hutnický gigant U.S.Steel v Košicích a Slovenské elektrárny, které vlastní Italové. Obě společnosti jsou závislé na dodávkách surovin z Ukrajiny a Ruska.

Mluvčí U.S.Steel Ján Bača označil současnou situaci za neakceptovatelnou. Vedení společnosti se v této souvislosti obrátilo na slovenské ministerstvo dopravy a hospodářství. "Na obnovení dopravy se intenzivně pracuje. Záležitost bude řešena na mezinárodní úrovni," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

"Skener na hranicích byl největším problémem pro pašeráky cigaret. Je totiž spolehlivější, než fyzické prohlídky vlaků," píše SME. Tlak na vypnutí skeneru přichází podle SME přímo od pašeráků. "Skutečný problém skeneru spočívá v tom, že odhaluje pašované zboží a lidi," píše SME.