Poloha vraku byla doposud záhadou i přes četná hledání. Loni v květnu ji náhodou nalezla americká firma Odyssey Marine Exploration a objev do neděle tajila. „Jsem překvapený, že se nám to podařilo držet devět měsíců pod pokličkou,“ řekl šéf průzkumníků Greg Stemm. Loď ležela ve stometrové hloubce téměř sto kilometrů od domnělého místa potopení.

Pátrači identitu lodi potvrdili na pondělní tiskové konferenci v Londýně. Avízo vydali už v neděli. Důkazem, že jde skutečně o svého času nejlépe vyzbrojenou loď a předchůdkyni plavidla admirála Nelsona, je fotografie kanónu s erbem krále Jiřího I. Celkem skupina prozkoumala 41 z celkového počtu 110 děl. Dvě byla vyzvednuta a v současnosti nálezci jednají s britským ministerstvem obrany o podmínkách jejich předání.

Čtyři tuny zlatých mincí

Nejen průzkumníci však soustřeďují svůj zájem hlavně na mince, které měla loď převážet. „Tehdejší zprávy hovoří o čtyřech tunách zlata, asi 400 000 liber, které přibrala v Lisabonu. Dnes mají hodnotu miliardy dolarů,“ řekl Jason Williams, šéf společnosti, která nález filmovala.

Poklad by měl podle zákona připadnout britské vládě. Zástupci Odyssey Marine Exploration však vyjednávají o odměně. „Peníze nejsou tak důležité jako kulturní a historický význam nálezu. Je to památná událost. Pravděpodobně jde o nejvýznamnější vrak, který byl kdy nalezen,“ řekl Stemm.

Společnost Odyssey na jaře 2007 oznámila, že z lodního vraku v Atlantickém oceánu vyzvedla 17 tun stříbrných mincí v hodnotě 500 miliónů dolarů. Usoudila, že jde o vrak španělské galeony Nuestra Seňora de las Mercedes y las Animas, která se potopila v roce 1804 u portugalských břehů.
Krátce poté se španělská vláda u soudu v Tampě domáhala nároku na poklad na základě argumentu, že se ho Španělsko nikdy nevzdalo. Případ zatím není dořešen.
S britskou vládou je na tom ale společnost lépe. Už s ní například uzavřela dohodu o pátrání po vraku lodi Sussex, která se s nákladem zlatých mincí potopila v západním Středomoří v roce 1694.