Stroj se chystal ke startu, už roloval k ranveji pak se ale vrátil, protože pilot zjistil, že se přehřívá vzduch v nasávacím kanále pro topení v kabině. Technici Spanairu tento problém vyřešili, když je vypnuli. Pak se letoun vydal na ranvej k druhému startu.

Před opakovaným startem se snažil minimálně jeden z cestujících Ruben Santana Mateo z letounu vystoupit.

Dvě hodiny před středeční tragédií poslal své ženě sms: „Milovaná, letadlo má problémy.“ Manželka Maria mu podle svých slov zavolala a řekla mu, aby raději vystoupil. On ji odvětil: „Nechtějí mě nechat odejít.“ Dodal, že palubní průvodčí ho usadili na místo. Muž při neštěstí zemřel.

Výpověď matky potvrzuje i její syn, který ztratil otce.

Záchranáři na místě havárie letadla Spannairu. Záběr z videa.:.Trosky letadla Spanairu. Záběr z videa.foto: Reuters/TVE

Nebyl to však jediný problém stroje, uvedl madridský letecký kontrolor Javier Fernandez Garcia. Letadlo typu MD-82 bylo už dvakrát uzemněno kvůli technickým problémům. To potvrzovali i letečtí mechanici.

Předseda španělské asociace leteckých mechaniků José Maria Delgado uvedl, že činnost čety, která stroj opravovala, nemohla způsobit nehodu. Další člen organizace dodal: „Nejsem si jist, že motor selhal.“

Příčiny nehody jsou obestřeny tajemstvím

Záznam videokamery vyloučil, že by stroj havaroval v důsledku požáru levého motoru, jak se dosud uvádělo. Hořet začalo letadlo až po dopadu. Podle španělské ministryně rozvoje, která má na starosti i dopravu, se stroj vznesl až do výše padesáti metrů, pak se zřítil.

Příčiny nehody nebudou odhaleny do té doby, než se analyzují data ze dvou černých skříněk. Obě byly nalezeny, ale jedna je mírně poškozená.

Média jako možnou příčinu neštěstí nevylučují lidské selhání nebo nedbalost při údržbě letadla, protože Spanair je už ve vážné finanční krizi. List El Mundo napsal, že druhý pilot havarovaného stroje už měl výpověď v kapse.

Záchranáři na místě havárie letadla Spanairu. Záběr z videa.:.Záchranáři na místě havárie letadla Spanairu. Záběr z videa.foto: Reuters/TVE

Odborové sdružení pilotů si stěžovalo, že jeho členové zaměstnaní ve Spanair jsou přetěžováni a že se dokonce i vyskytl případ, kdy pilot musel provádět některé práce za letecké mechaniky. "Pracovali jsme 15 hodin denně pět dnů v týdnu, někdy jsme letěli šestkrát denně. To je přesně na hranici zákona a byli jsme velmi unaveni."
Spanair toto tvrzení popřel s tím, že firma vždy dodržovala určitou „bezpečnostní kulturu“.