Hlavní obsah
O Black Friday v New Yorku byl letos velký zájem. Foto: Jeenah Moon, Reuters

Zákazníci v USA na černý pátek omezili online nákupy, vrátili se do obchodů

Američané o letošním černém pátku utráceli na internetu o něco méně a mnozí se vrátili do kamenných obchodů, a to i navzdory obavám z koronaviru, omezeným zásobám zboží a snaze obchodníků přimět lidi, aby začali se svátečními nákupy dříve. Tržby z prodeje přes internet se úplně poprvé snížily, vyplývá z údajů Adobe Analytics, která sleduje transakce u 80 ze 100 největších obchodníků.

O Black Friday v New Yorku byl letos velký zájem. Foto: Jeenah Moon, Reuters
Zákazníci v USA na černý pátek omezili online nákupy, vrátili se do obchodů

Černý pátek je tradičně v USA jedním z největších nákupních dnů v roce. Je den po Dni díkůvzdání a tradičně jím v Americe začíná předvánoční nákupní sezona. Výdaje v tento den pozorně sledují analytici a ekonomové jako vodítko dalšího vývoje maloobchodních tržeb i ekonomiky obecně.

Obchodníci letos lákali na předvánoční nákupy přes internet již od září, protože problémy v dodavatelských řetězcích jim mohou zabránit v rychlém doplňování zboží ke konci roku. Celkové tržby z internetových nákupů na černý pátek letos činily zhruba 8,9 miliardy USD (201,7 miliardy Kč). To je méně než v roce 2020, kdy dosáhly devíti miliard USD, uvedla Adobe. Tržby z internetových nákupů na Den díkůvzdání se nezměnily, zůstaly na loňské úrovni 5,1 miliardy USD.

Mnoho obchodníků letos, stejně jako loni, zavřelo kamenné obchody na Den díkůvzdání kvůli nedostatku pracovníků a pandemii nemoci covid-19. Podle údajů společnosti Sensormatic Solutions návštěvnost obchodů otevřených na Den díkůvzdání stoupla proti loňskému roku o 47,5 procenta. Proti roku 2019, tedy období před pandemií, se však snížila o 28,3 procenta.

Možnost slevy přes internet

Mnoho obchodníků také nabízí možnost nakoupit si přes internet a pak si vyzvednou nákupy v kamenném obchodě, což snižuje náklady na dopravu. Tuto hybridní možnost nákupu poskytly společnosti Macy’s, Walmart, Target a Kohl's, které se staly vítězi černého pátku, řekl agentuře Reuters předseda investorské společnosti Navellier & Associates Louis Navellier.

Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v „černých číslech“.

Po černém pátku následuje tzv. kybernetické pondělí. V tento den nabízejí vysoké slevy internetoví prodejci.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků