Hlavní obsah

Nacističtí vůdci chtěli odletět do Grónska

Právo, Rostislav Matulík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

LONDÝN

Zatímco vůdce třetí říše Adolf Hitler nemínil v závěrečných hodinách dobývání Berlína opustit hlavní město Německa, jeho nejbližší spolupracovníci byli jiného mínění.

Článek

Jak vyplývá z unikátního svědectví bývalého německého navigátora Ernsta Königa (93), Hermann Göring, Heinrich Himmler, Karl Dönitz a dalších asi 30 nacistických pohlavárů chtělo opustit "potápějící se loď" v hydroplánu a ukrýt se v nepřístupných severských končinách na dánském území.

Historici: je to pravděpodobné

König, který si chtěl pravdu o operaci Grónsko vzít s sebou do hrobu, se teprve nedávno nechal svými britskými přáteli přesvědčit a vylíčil celou akci týdeníku The Sunday Times. Historikové jeho verzi nečekaně přijali na milost - podle odborníků z londýnského Imperiálního muzea její pravost potvrzuje svědectví Hitlerova architekta Alberta Speera, který rovněž hovořil o pokusech o vzdušný most do Grónska.

Šíleného plánu se měly zúčastnit dva obří hydroplány BV-222, kotvící na tajné letecké základně Travemünde u Lübecku. Strůjcem plánu byl Hitlerův osobní pilot Hans Baur, který fýrera do posledních chvil přesvědčoval, že s ním je schopen odletět i do severní Afriky či na Madagaskar.

Letouny BV-222, o něco větší než Boeing 737, byly přitom pro riskantní akci ideální. Šlo o dobové technické unikáty, které při váze 20 tun dokázaly vyvinout rychlost až 400 kilometrů v hodině a setrvat ve vzduchu 28 hodin. Zatímco Hitler byl již obklíčen v Berlíně s Martinem Bormannem, většina vedení setrvávala ve velitelství v Kielu a brala plán vážně.

Rychlý konec dobrodružství

Naprostá letecká převaha spojenců však akci v poslední chvíli zmařila. Těsně před prvním startem byly 8. dubna 1945 letouny zničeny nočním náletem 12 amerických bombardérů B-24. "Nemínili jsme se ale vzdát. Měli jsme záložní sklady a díky nesmírnému úsilí se nám podařil nachystat nový stroj," vzpomíná König.

Jeho skupina se také den po Hitlerově smrti pokusila 1. května odvézt z Berlína fýrerovu poslední vůli, přistání na jezeře Wannsee však znemožnil rychlý postup sovětských tanků. "Dobrodružství skončilo na druhý den. Zavolal si nás kapitán Mayerling, předal nám propouštěcí dokumenty a poslední hydroplán vyhodil do povětří," uzavírá navigátor König.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám