Kometa Wild 2 nese glycin - "stavební kámen" života

Právo, mcm

V prachu komet byl poprvé objeven glycin - jedna z aminokyselin, které tvoří bílkoviny. Objev podporuje podle německého deníku Die Welt teorii, podle níž byly "stavební kameny" života přineseny na Zemi z okolního prostoru - možná právě díky kometám.

Foto: ČTK

Mikroskopické stopy glycinu byly objeveny díky americké družici Stardust (Hvězdný prach), která prolétla ocasem komety Wild 2. Při této příležitosti zachytilo zvláštní diskovité zařízení s naneseným aerogelem malé vzorky prachu a plynu. Disk se vrátil na Zemi před dvěma lety.

"Už předtím jsme viděli aminokyseliny v meteoritech, ale toto je poprvé, co byly zjištěny u komet,“ uvedla astrobioložka Jamie Elsilová, která vedla tým, zkoumající prach komety. Studii o objevu zveřejnil časopis Meteoritics and Planetary Science.

Odhalení glycinu v materiálu z komety má dalekosáhlé důsledky. "Podporuje myšlenku, že základní stavební kameny života jsou ve vesmíru běžné, a posiluje názor, že život v kosmu může být běžný, a ne vzácný,“ uvedl ředitel Astrobiologického institutu NASA Carl Pilcher.

Řetězce, složené z dvou desítek druhů aminokyselin vytvářejí bílkoviny, které jsou ve všech součástech lidských i zvířecích těl, od vlasů a chlupů až po enzymy. Glycin je mezi nimi zastoupen nejčastěji.