Hlavní obsah
Český prezident Miloš Zeman se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem v jeho černomořské rezidenci Bočarov ručej v Soči Foto: Vít Šimánek, ČTK

Kdyby Zeman tolik nelpěl na Rusku, otočil by se na podpatku a jel domů, napsal Kommersant

Moskvě se při jednáních s českým prezidentem podařilo vyhnout vážnému diplomatickému skandálu. Kdyby však Zeman nebyl tolik zatížený na spolupráci s Ruskem, sebral by se a po přečtení článku velebícího okupaci Československa v roce 1968 odjel domů. Ve čtvrtek to v souvislosti s textem publikovaným na ruském armádním serveru Zvezda napsal list Kommersant.

Český prezident Miloš Zeman se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem v jeho černomořské rezidenci Bočarov ručej v Soči Foto: Vít Šimánek, ČTK
Kdyby Zeman tolik nelpěl na Rusku, otočil by se na podpatku a jel domů, napsal Kommersant

Podle Kommersantu byl Zeman o obsahu článku obeznámen ve středu na česko-ruském ekonomickém fóru. Jeden ze členů Zemanovy delegace ale ČTK řekl, že se prezident o textu dozvěděl už v úterý večer.

Kommersant píše, že řada členů české delegace požadovala státní návštěvu na protest ukončit a Zeman se ale rozhodl takto nepostupovat, nýbrž tuto otázku nastolit při jednání s premiérem Dmitrijem Medveděvem. [celá zpráva]

Mluvčí českého prezidenta Jiří Ovčáček ale tuto informaci deníku Kommersant na Twitteru popřel.

Prezident ČR Miloš Zeman se v Gorkách u Moskvy s předsedou vlády Ruské federace Dmitrijem Medvěděvem.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

To se podle listu dozvěděli v aparátu ruské vlády a měli čas se připravit. „Kdyby se (Zeman) méně zaměřoval na spolupráci s naší zemí, tak by se otočil na podpatku a odjel... Bez ohledu na přípravu (ruské reakce) tím už bylo jednání zatížené," uvedl zdroj listu.

Zmíněná stať vyvolala bouřlivou odmítavou reakci české politické scény. Její autor Leonid Maslovskij v ní mimo jiné tvrdí, že sovětská invaze v roce 1968 zabránila státnímu převratu zorganizovanému Západem a zachovala v zemi mír na dalších 20 let. Prezident Miloš Zeman autora označil za „novinářského šílence s vylízaným mozkem”. [celá zpráva]

Premiér se distancoval, televize se omluvila

Ruský premiér se na středečním jednání s českým prezidentem od článku, který na webu už dostupný není, na Zemanovu žádost distancoval. Alexej Pimanov, šéf mediální společnosti Krasnaja zvezda, která televizi vlastní, pak uvedl, že televizní redakce je za stanovisko premiéra vděčná a plně je podporuje. [celá zpráva]

Pimanov dále znovu zdůraznil, že server je diskusním fórem, kde se střetávají různé názory. To, že se článek na webu objevil v době státní návštěvy českého prezidenta, je podle něj nešťastná shoda okolností.

Zeman svou pětidenní cestu do Ruska zahájil v úterý v Soči, kde se sešel s prezidentem Vladimirem Putinem. Kromě rozhovoru o Sýrii a česko-ruské spolupráci se Zeman přimluvil také za propuštění za osvobození ukrajinského teologa Kozlovského vězněného v Donbasu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků