Hlavní obsah
Foto: Profimedia.cz

Dieselová auta vyvolávají rakovinu, jejich spaliny jsou na seznamu karcinogenů

Výzkum potvrdil, že spaliny naftových motorů vyvolávají rakovinu, a byly proto nově přeřazeny mezi nebezpečné karcinogenní látky, jako je azbest, tabák, arzén, alkohol nebo yperit, uvedla Světová zdravotnická organizace (WHO) tento týden.

Foto: Profimedia.cz
Dieselová auta vyvolávají rakovinu, jejich spaliny jsou na seznamu karcinogenů

Výzkum potvrzující karcinogenitu spalin naftových motorů provedla Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC), která sídlí ve Francii. Na základě závěrů jejího výzkumu byly spaliny dieselových motorů přeřazeny z kategorie látek podezřelých, že vyvolávají zhoubné nádory, mezi potvrzené karcinogeny. Výsledky výzkumu byly tak přesvědčivé, že rozhodnutí expertů o přeřazení bylo jednohlasné.

„Pracovní skupina zjistila, že spaliny dieselů způsobují rakovinu plic a jsou také spojeny s nárůstem riziky rakoviny močového měchýře,“ stojí v prohlášení expertů, jejichž schůzka trvala týden. Potvrdil to předseda pracovní skupiny IARC Christopher Portier: „Spaliny dieselů způsobují u lidí rakovinu plic. Vzhledem k dalším vlivům částic ve spalinách dieselových motorů na zdraví by mělo být celosvětově sníženo vystavení lidí směsi těchto chemikálií.“

Ředitel odboru IARC pro rizika rakoviny Kurt Straif dodal: „Je to stejně nebezpečné jako pasivní kouření.“

Kouření stále vede

IARC ve zprávě upozornila, že je třeba jednat vzhledem k tomu, kolik lidí přichází do styku se zplodinami dieselových motorů. Nejde ale jen o spaliny motorů aut, ale také z motorů lodí, motorů lokomotiv nebo dieselových generátorů.

Skupina mimo jiné čerpala z dlouhodobého výzkumu rakoviny plic u amerických horníků, kteří jsou sledováni od roku 1947. I ten ukázal, že u lidí vystavených vyšší koncentraci zplodin dieselů je vyšší riziko výskytu rakoviny plic.

Lesley Walker, který stojí v čele britského centra pro výzkum rakoviny, řekl listu Daily Mail: „Tato zpráva mezinárodních expertů přináší jasný vzkaz, že spaliny dieselových motorů mohou způsobovat rakovinu plic.“ Zmínil současně, že nejvíce ohroženi jsou lidé, kteří jsou vystaveni vysoké koncentraci spalin z naftových motorů ve své práci. Současně ale dodal: „Celkový počet případů rakoviny plic způsobených zplodinami naftových motorů je jen zlomkem těch, které způsobí kouření.“

Námitky výrobců aut

Výrobci automobilů už namítli, že by u výfukových plynů aut mělo být uváděno nižší riziko kvůli přísným emisním limitům a katalyzátorům. Ředitel washingtonského Fóra pro dieselové technologie Alllen Schaeffer řekl, že se do redukce emisí investovaly miliardy dolarů a přineslo to výsledek: „Nové technologie dieselových motorů využívajících naftu s extrémně nízkým podílem síry, pokročilé motory a kontroly vedly k tomu, že emise oxidů dusíku i uhlovodíků a pevných částic, je takřka nulová.“

IARC namítlo, že vzalo v úvahu i moderní technologie a vývoj, ale dodalo, že zatím není jasné, nakolik tyto výdobytky snižují riziko rakoviny. Straif dále dodal: „Bude trvat dlouhá léta, než se stávající paliva a vozidla bez těchto úprav vymění, zejména pak v rozvojových zemích, ale jsou regulační opatření méně přísná.“

Studie může vést ke konci plánu rozšířit dieselové motory na úkor benzinových v USA, kde zatím nejsou vozidla poháněná naftou tak oblíbená jako v Evropě. Počet zakoupených nových vozů poháněných naftovými motory by měl do roku 2015 vzrůst ze současných 5,5 procenta na osm až devět procent.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků