Podle Sorošenka je brzy říkat, co nehodu způsobilo. Ten v neděli přicestoval na místo neštěstí. Podle ně jsou trosky rozptýleny na ploše 20 čtverečních kilometrů. Dosud bylo nalezeno 163 těl. Budou v noci přepravena do Ruska. Přílet do Petrohradu, kam stroj původně mířil, se očekává ve tři hodiny ráno středoevropského času.

Pád stroje budou vyšetřovat Rusové i Francouzi. Zkoumají obě nalezené černé skríňky.

Piloti byli varováni před nízkým přeletem

V souvislosti s nehodou se dostávají na povrch nové informace ohledně možné příčiny pádu. Ačkoli odborníci vyloučili sestřelení letadla v tak vysoké letové hladině, objevují se o něm stále spekulace. Podle některých zdrojů tomu nahrávají i varování vydaná pro britské i americké piloty před nízkým přeletem nad Sinají, a to z důvodu možné hrozby protiletadlových raketových útoků. Varovány byly už dříve evropské aerolinky.

Již počátkem září obdrželi britští piloti zprávu NOTAM (Notice to Airmen - poznámka pro piloty), kterou vydávají státní letecké autority, a to z mnoha důvodů. V tomto případě byla vydána kvůli možné hrozbě protiletadlových útoků v egyptském vzdušném prostoru zahrnujícím především oblast severní Sinaje.

Jde právě o oblast, kde se Airbus A321 společnosti Kogalymavia, mířící z letoviska Šarm aš-Šajch do Petrohradu, zřítil, a jehož pád nikdo z lidí na palubě nepřežil.

Oblast, pro níž bylo vydáno varování.

Oblast, pro níž bylo vydáno varování.

FOTO: s použitím Mapy.cz, Novinky

Oznámení bylo vydáno 9. září a je v platnosti až do 12. prosince, kdy bude situace znovu přezkoumána. Zpráva přesně udává, že by piloti neměli při přeletu specifikované vytýčené oblasti (cca 36 000 kilometrů čtverečních) klesnout pod výšku 7,62 kilometru, cituje Daily Mail.

„Nebezpečná situace v egyptském vzdušném prostoru v severní Sinaje... Potenciální riziko pro přelétající stroje ve výšce méně než 7,62 km kvůli možné protiletadlové výzbroji. Operátorům je důrazně doporučeno, aby vzali toto riziko v úvahu při celkovém hodnocení rizik a při rozhodnutí o směrování letu,” cituje se ve zprávě.

Trosky ruského letounu

Trosky ruského letounu

FOTO: Mohamed Abd El Ghany, Reuters

Podobné varování vydal i americký Federální úřad pro letectví, a to především pro letadlové lodě vyskytující se poblíž oblasti. Letadla by neměla přelétávat níže než ve výšce osmi kilometrů nad zemí.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Trosky ruského letadla. Zdroj: Reuters

„Dbejte zvýšené opatrnosti v průběhu leteckých operací v důsledku pokračujícího násilí, nepokojů a kvůli možnému výskytu zbraňových systémů, které mohou nést protiletadlové střely,” uvádí se ve zprávě federálního úřadu. Americká výstraha má platnost až do března 2016.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydala podobné varování již v listopadu 2014, uvádí server Aviation safety s odkazem na Federální úřad pro letectví.

Možné příčiny pádu ruského dopravního letadla
1/ Teroristický útok:
Po pádu letounu se objevily spekulace, že mohlo jít o teroristický útok. Rusko se totiž před měsícem vojensky zapojilo do války v Sýrii, a to na stranu vládnoucího režimu a proti Islámskému státu (IS). V sobotu se k útoku na letadlo přihlásila skupina džihádistů operujících na Sinaji a hlásící se k IS. Ruský ministr dopravy Maxim Sokolov to odmítl a označil za "ničím nepodložené" tvrzení.
Také odborníci soudí, že islamisté nemají zbraně na zasažení letounu v takové výšce (letoun začal prudce klesat z výšky asi 9450 metrů). IS ale přesně neuvedl, jakým způsobem letadlo zničil. Takže vyloučit zatím nelze možnost bomby na palubě či sestřelení letadla v nižší výšce, když se například chystalo k nouzovému přistání.
2/ Technická závada:
Tato hypotéza se zatím jeví jako nejvíce pravděpodobná. Manželka kopilota letadla Sergeje Truchačova podle ruské státní televize NTV uvedla, že její muž si v telefonátu před odletem ze Šarm aš-Šajchu stěžoval na technický stav stroje.
Zatím byly odebrány vzorky paliva v ruské Samaře, kde havarovaný stroj naposledy tankoval. Prověrka těchto vzorků ukázala, že palivo odpovídalo normám. Více ukážou černé skříňky, které nyní zkoumají experti.
3/ Lidská chyba:
Obecně se uvádí, že asi sedm z deseti leteckých nehod zaviní lidské selhání, ať už jde o chybu pilota, či někoho z řízení letového provozu. Pilot letounu, který se zřítil v sobotu na Sinaji, Valerij Němov byl ale zkušený, měl nalétáno více než 12 000 hodin, z toho 3860 v letounech Airbus A321. Posádka prý také před odletem do Šarm aš-Šajchu prošla lékařskou prohlídkou a byla uznána schopnou letu.
Zdroj: ČTK