Muslimové putují do Mekky každoročně k několikadenním rituálům symbolizujícím základní koncepty islámu – víru, pokoru, bratrství a jednotu. Jde o velký svátek posledního z 12. měsíců muslimského lunárního kalendáře.

Přesný termín pouti stanovují znalci islámu podle toho, kdy se na obloze objeví srpek nového měsíce. Letošní obřady mají trvat od 14. do 18. listopadu, nejmasovější z rituálů spojený s porážkou obětních zvířat připadne na 16. listopad. Svátek oběti zvaný íd-al-adhá je podle muslimů připomínkou víry proroka Ibráhíma (starozákonního Abraháma), jehož víru Bůh podle legendy zkoušel, když mu přikázal obětovat syna Ismáíla (starozákonního Izmaela). V židovské tradici ale takto Bůh Abraháma zkoušel v případě syna Izáka, který byl synem Abrahámovy ženy Sáry.

Rituály se odehrávají v Mekce, na pahorku Arafát a v údolí Míná, tedy na místech spojených s legendou o Ismáílovi a jeho matce Hagar. Ibráhím je poslal pryč, aby unikly hněvu Sáry. Vydali se na východ a dostali se do vyprahlé krajiny. Když téměř umírali žízní, našli vodu.

Alláh prý Ibráhímovi řekl, aby na tom místě vystavěl svatyni. Tou je Kaaba, tedy černá stavba ve tvaru krychle, která je součástí Velké mešity v Mekce. Je to nejposvátnější místo islámu a právě k němu se muslimové otáčejí při modlitbách kdekoli na světě.

Premiéra mostu

Saúdská Arábie poutní místa kolem Mekky každoročně něčím obohatí tak, aby zvýšila bezpečnost poutníků nebo kapacitu rituálních míst. Letos bude k dispozici vlaková souprava, která bude vozit poutníky mezi Mekkou a poutními místy na osmnáctikilometrové trase.

Další premiérou bude letos dokončený pětiúrovňový most Džamrat, jímž se poutníci dostávají ke stélám, u nichž na konci pouti rituálně kamenují Satana. Tradičně se v těchto místech tvořily nebezpečné zácpy, v nichž lidé umírali. Mostem dlouhým 950 a širokým 80 metrů může každou hodinu projít 300 tisíc lidí. Stavba přišla na víc než miliardu dolarů a Saúdští Arabové ji označují za zázrak architektury.

Saúdská Arábie dává jednotlivým zemím kvóty, jimiž limituje počet poutníků. Letos účast omezila ve srovnání s předchozími lety o desetinu, protože stále ještě není dostavěno stanové městečko v údolí Míná, v němž poutníci přespávají.