Hlavní obsah

Kulturní válka zasáhla i matematiku. V zámoří ji chtějí zrovnoprávnit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud se někdo domnívá, že zůstanou exaktní vědy a disciplíny v kulturní válce západní společnosti ušetřeny, je na omylu. Už došlo i na matematiku, na které je vystavěna logika lidského uvažování i vědeckého poznání. Americká média totiž tento týden přinesla zprávy, že v Kanadě i USA chtějí matematiku dekolonizovat a zrovnoprávnit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

V Kalifornii bylo od záměru prozatím upuštěno, v kanadské provincii Ontario už se ale dostaly změny do osnov.

„Matematika je často považována za čistou a objektivní disciplínu. Avšak forma a kontext, v jakém je vyučována, matematici, kteří jsou ceněni, a důležitost, jež je kladena na matematiku jako takovou, to je subjektivní,“ píše se v osnovách pro 9. ročník základních škol (nebo první ročník škol středních) v Ontariu.

Změny loni slíbil tamní ministr školství Stephen Lecce z Progresivně konzervativní strany Ontaria a svůj slib splnil. Nyní jsou v podobě nových školních osnov černé na bílém k nahlédnutí na webu jeho úřadu.

Dekolonizačně a antirasisticky

Server The Toronto Sun, který na změny upozornil, si povšiml, že osnovy v Ontariu změny popisují ne zcela jasně.

„Dekolonizační a antirasistický přístup k výuce matematiky vykreslí její historické kořeny a sociální konstrukce. Dosud byla matematika využívána k obhajobě rasismu a marginalizaci jiného než evropského poznání,“ uvádí dále osnovy.

Nově by se mělo vyučovat i s uváděním na pravou, spravedlivější a rovnoprávnější míru. S důrazem na historické kořeny a sociální konstrukty.

Ponížení ze Sofagate šéfku Evropské komise nepřebolelo

Evropa

Poněkud jasněji už zní přísliby toho, že se výuka matematiky dostane i k historicky znevýhodněným skupinám obyvatel a její výuka bude u deváťáků v Ontariu probíhat v rámci širokých vzdělávacích programů (nikoliv jednotlivých předmětů) v antirasistickém a antidiskriminačním prostředí.

Podobně jako v kanadském Ontariu uvažují v Kalifornii.

Tamní výbor pro vzdělávání musel podle listu Washington Examiner upustit od přijetí nových osnov poté, co se na ně snesla kritika, že vsuvky o rasové rovnosti pří výuce matematiky jsou v rozporu s její podstatou. Přijetí osnov proto bylo pozastaveno prozatím do května roku 2022.

Odmítáme myšlenky vrozeného talentu a nadání

Vsuvky o rasovém narovnání vychází z premisy, že se matematika v průběhu let vyvinula v disciplínu, jež vyčleňovala řadu studentů. Že k ní příslušníci nejrůznějších menšin a znevýhodněných skupin obyvatel neměli přístup nebo měli při studiu horší podmínky. To je teď údajně třeba změnit.

„Odmítáme myšlenky vrozeného talentu a nadání,“ uvádí například osnovy s tím, že namísto podpory talentovaných studentů je třeba čas a prostor věnovat všem a tím je rozvíjet.

MDŽ oslavuje ženy a připomíná jejich rovnoprávnost

Styl

Právě tento nápad si vysloužil největší kritiku. „Omezení přístupu k pokročilé matematice není dobrý způsob boje se sociální nerovností,“ podotkl jeden ze signatářů otevřeného dopisu organizace Independent vyzývajícího k revizi osnov. K ní nakonec dojde.

Další návrhy už více méně odpovídají kanadským nápadům. Jde o snahu zařadit do osnov matematiky i věci, které s ní dosud nesouvisely. Tedy zasazování do sociokulturních rámců či snahu o neprotežováni evropských matematiků.

„Přesvědčení, že ke každému přistupuji stejně, nestačí. Při výuce matematiky je potřeba vyvíjet aktivní úsilí tak, abychom dokázali potlačit kulturní síly, jež vedly k současným nerovnostem a nadále je udržují,” nabádaly nové kalifornské osnovy.

Reklama

Výběr článků

Načítám