Vláda počítá s náklady 5,25 miliardy dolarů na zdvojnásobení kapacity této vodní cesty, původně uvedené do provozu v roce 1914. Velkým lodím má rozšíření usnadnit cestu mezi Atlantským a Tichým oceánem a panamské ekonomice přinést miliardy dolarů a nové pracovní příležitosti.

Kritici naopak namítají, že z rozšíření průplavu budou více těžit jeho uživatelé než sami obyvatelé země. Ozývají se také obavy, že se náklady na projekt výrazně zvýší, vzroste korupce a zadlužení státu se vymkne kontrole. Projekt počítá s tím, že do roku 2015 vznikne třetí řada zdymadel na cestě mezi Atlantikem a Pacifikem. Má umožnit cestu velkým kontejnerovým plavidlům, obřím výletním lodím a ropným tankerům.

Podle vládního úřadu, který kanál provozuje, se rozšíření trasy uhradí ze zvýšených poplatků za její použití a státní pokladně do roku 2025 přinese šest miliard dolarů. Dostane-li rozšíření průplavu zelenou, začne výstavba v příštím roce a skončí v roce 2014. Provoz průplavu by to nemělo omezit. Nyní průplav zaměstnává 8000 lidí a předpokládá se, že jeho rozšíření vytvoří až 40 000 nových míst. Nezaměstnanost v Panamě dosahuje 9,5 procenta a v chudobě žije 40 procent obyvatel země.