Hlavní obsah

Šéf Boeingu poprvé přiznal chybu u 737 MAX: Jasně jsme selhali

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seattle

Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg přiznal v úterý v rozhovoru se stanicí CBS, že firma selhala při vývoji softwaru ve strojích 737 MAX, protože v něm nebylo varování pro případ, kdy každý ze snímačů měřících úhel náběhu (AOA) dává jiné údaje. Je to první otevřené přiznání chyby ze strany výrobce. Už dva Boeingy 737 MAX spadly, což si vyžádalo 346 obětí. Typ pak byl celosvětově uzemněn.

Foto: Matt Mcknight, Reuters

Boeing 737 MAX

Článek

„Jasně jsme selhali,” řekl Muilenburg. „Ano, neudělali jsme to správně,” poznamenal také ředitel, podle nějž se ale problém už podařilo odstranit.

Ve čtvrté generaci Boeingu 737 označované jako MAX byl nově použit automatický systém vyrovnání letu MCAS, který měl zabránit ztrátě vztlaku při přetažení, kdy je úhel náběhu příliš velký. MCAS reagoval na data z jednoho ze dvou snímačů AOA. Pokud ukazoval příliš velký úhel náběhu, systém MCAS automaticky stlačil nos k zemi.

Piloti však nebyli nijak varováni, když každý ze dvou snímačů AOA poskytoval jiné údaje.

První Boeing 737 MAX-8 spadl loni v říjnu v Indonésii, druhý pak 10. března v Etiopii.

Etiopské letadlo by nespadlo, kdyby mělo varování

Pilot a autor technické příručky pro Boeing 737 Chris Brady řekl stanici BBC: „Jsem si celkem jistý, že by letadlo Ethiopian Airlines asi nehavarovalo, kdyby mělo varování před nesouhlasnými údaji AOA.“

Kdyby tam bylo varování, piloti by hned věděli, že je něco špatně, a mohli by se držet nouzového postupu a zvládli by problém se zásahem systému MCAS, který naváděl letadlo k zemi.

Doporučení, jak postupovat, nedává-li snímač systému MCAS správné údaje, dostali piloti, když se za podobných okolností loni v říjnu zřítil v Indonésii Boeing 737 MAX-8 společnosti Lion Air.

Boeing už před měsícem uvedl v prohlášení, že se „o varování jako bezpečnostním opatření neuvažovalo a že nebylo nutné pro bezpečný provoz letadla“.

Muilenburg také přiznal, že Boeing věděl, že v roce 2017 nebyl varovný systém v letadle aktivován a že to nesdělil 13 měsíců americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA): „Naše komunikace o tom nebyla taková, jaká by měla být.“ Opět se omluvil s tím, že havárie vnímá velmi osobně.

Návrat do provozu v létě?

Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA je nepravděpodobné, že se Boeingy 737 MAX vrátí do provozu dříve než v srpnu. Generální ředitel IATA Alexandre de Juniac uvedl ve středu v Soulu, že neočekává „nic během deseti dvanácti týdnů“. Dodal, že během pěti až sedmi týdnů IATA zorganizuje schůzku zástupců aerolinek, leteckých úřadů a Boeingu, na které se probere, co vše je nutné udělat, aby se letadlo vrátilo do provozu. Doufá, že se podaří stanovit časový rozvrh.

Finanční ředitel indických nízkonákladových aerolinek SpiceJet Kiran Kotešvar ale ve čtvrtek agentuře Bloomberg řekl, že Boeing počítá s obnovením letů už během července, zřejmě na jeho konci.

Reklama

Výběr článků

Načítám