Když se po nehodě svědek Jody Kuchler zeptal dvacetiletého řidiče pick-upu: „Synu, víš, cos udělal?“ Jack Dillon Young mu odpověděl: „Omlouvám se, posílal jsem textové zprávy. Je mi to líto.”

Jennifer Morrisonová z Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) agentuře AP řekla, že možnost, že se řidič plně nevěnoval řízení, se prověřuje.

Policie dostala osm varovných telefonátů. A nic

Svědek Kuchler v pátek agentuře AP uvedl, že jel po silnici v blízkosti San Antonia, kde se nehoda stala, a všiml si dodávky podivně křižující silnici. „Stále dokola sjížděl ze silnice a vjížděl do cesty ostatním,” vypověděl. Jel za dodávkou asi čtvrt hodiny a rozhodl se zavolat policii. Sedm minut po poledni volal i do kanceláře šerifa okresu Real. „Je někdo blízko u Concanu. Je tu bílé auto s dvojmontáží. Motá se po celé silnici, v obou směrech. Je potřeba, aby toho kluka někdo zastavil.“ Policista mu ale odpověděl, že to spadá pod stanici v Ubalde. Policie v Realu a v Ubalde přitom přijala celkem osm telefonátů o nebezpečném řidiči, ale nezasáhla.

O dvanáct minut později volal znovu: „Zachytil jsem toho kluka na video, jak čelně narazil do autobusu. Dostaňte sem záchranku. Doufám, že už ji někdo zavolal. Ten autobus je plný starších lidí.“

„Ženy byly ještě naživu. Žádná z nich neplakala. Nikdo si nestěžoval. Nikdo nežádal o pomoc. Jen na mě koukaly, když jsem jim řekl, aby vydržely, že pomoc je na cestě,“ řekl později Kuchler.

Tucet cestujících zahynul na místě, třináctý podlehl zraněním v nemocnici. [celá zpráva]

V Texasu je psaní SMS za jízdy legální

Ve většině amerických států platí zákaz posílat textové zprávy za jízdy, ale Texas je výjimkou a jeho zákon tuto činnost celoplošně nezakazuje. Zákazy mohou vyhlásit jednotlivá města.

Texaský parlament, v něm mají většinu republikáni, státní zákaz používání internetu a posílání textových zpráv za jízdy schválil v roce 2011. Tehdejší guvernér Rick Perry (R) normu ale vetoval s tím, že je to příliš detailní zásah vlády a že nejlepší ochranou je osvěta mezi řidiči.

Není to ale jediná nehoda, kterou v Texasu způsobilo psaní SMS. V roce 2013 Dodge Ram srazil cyklistu Bobbyho Crouche. Šofér se nevěnoval řízení, neboť posílal textovou zprávu: nedostal ale žádnou pokutu. Cyklista byl vážně zraněn, měl přeraženou páteř a trvalo mu tři roky, než se plně zotavil. Nakonec ale uspěl u civilního soudu, podle verdiktu z ledna 2016 mu musí řidič Patrik Linton zaplatit 865 000 dolarů, neboť zranění způsobil nedbalostí, uvedla stanice KXAN.

Podle statistiky NTSB si celostátně loni poprvé od roku 2007 dopravní nehody vyžádaly životy více než 40 000 lidí. V Texasu byl zaznamenán nárůst o sedm procent, což bylo o něco více než celostátní průměr.