Čtvrteční let popisuje pilot Milan Vacík: Ráno si rozšiřujeme seznam technických problémů. Nedaří se nám přijít na způsob, jak nahodit naše dva motory Pratt & Whitney o výkonu 450 koní vymrzlé po nočním stání. Také levý alternátor se probouzí k činnosti neochotně.

Video

Electra přistává na letišti Nuuk.

 

V Grónsku na Electru počkají

Nakonec se motory rozeběhly a startujeme z eskymácké osady Kuujjuaq, odkud míříme na Iqaluit. Rádi bychom dnes dorazili až do grónského Nuuku, ale narážíme na další překážku. Při cestování na východ putujeme proti času, a den je pro nás o dvě hodiny kratší.

Přestože po několika hodinách spánku vstáváme brzo ráno, reálně hrozí, že nestihneme zavírací hodinu letiště Nuuk.

Electra na letišti v grónském Nuuku

Electra na letišti v grónském Nuuku

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Zpráva o unikátním letounu, který míří do Evropy, se naštěstí rychle šíří, takže letiště souhlasí s tím, že dobu provozu prodlouží. I na něm si personál rád počká na lockheed, který poprvé od chvíle, kdy sjel v roce 1937 z výrobní linky, přelétává Atlantik.

Nad mořem v záchranných oděvech

Před vzletem se soukáme do neforemných záchranných obleků, které umožňují prodloužit dobu pobytu v mořské vodě o teplotě pouhý jeden stupeň Celsia alespoň do té doby, než se pilot dostane do záchranného člunu. Ten máme na palubě také spolu se satelitním telefonem a balíčky nouzových dávek potravin. Záchranný člun je ve velkém červeném balíku.

Pilot Milan Vacík na křídle Electry v záchranném oděvu

Pilot Milan Vacík na křídle electry v záchranném oděvu

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Po vzletu z Kuujjuaqu míjíme Quaqtaq, typickou eskymáckou osadu, kterých je jak v Kanadě, tak v Grónsku mnoho. Vždy vypadají stejně. Vesnici tvoří několik domů sbitých ze sendvičových panelů.

Nevede tam žádná silnice ani dráty elektrického vedení. Elektřinu vyrábí generátor na mazut, který tam jednou ročně doveze loď. Přečerpá se do obrovských válcových nádrží. Veškeré další zásobování probíhá malými letadly, která přistávají na letišti s krátkou nezpevněnou dráhou.

FOTO: David Ryneš, Yahoo Maps

Běžná lékařská pomoc přiletí z nejbližší osady, kde je doktor, to znamená ze vzdálenosti několika set kilometrů. Zánět slepého střeva už vyžaduje leteckou a vládou hrazenou evakuaci pacienta do civilizace.

Electra letí nad Baffinovým ostrovem.

Electra letí nad Baffinovým ostrovem.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Přelétáváme Baffinův průliv. Na hladině se začíná objevovat souvislá vrstva ledu. Zamračené počasí se postupně zlepšuje a po dvou hodinách letu přistáváme v Iqualitu, odlehlé komunitě, která vznikla kolem letiště s tříkilometrovou přistávací dráhou. Ta má takové rozměry, že se tady v tvrdých zimních podmínkách testoval i Airbus 380.