Hlavní obsah

CNN: Ochrana letadel vzdušnými maršály nefunguje, je to mrhání peněz

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po 11. září 2001 oživily USA praxi nasazovat na potenciálně rizikové letecké spoje zvláštní federální agenty, tak zvané vzdušné maršály (šerify). Program podporuje i současný americký prezident Barack Obama, který chce takto lépe ochránit mezinárodní lety po prosincovém pokusu o atentát na stroj letící z Amsterdamu do Detroitu. CNN však zjistila, že organizace, která tuto službu zajišťuje, je celá v rozkladu a vládne v ní chaos.

Článek

Během více než deseti rozhovorů sami příslušníci služby CNN sdělili, že organizace Federal Air Marshal Services (FAMS) je prolezlá bratříčkováním a protekcionářstvím, navíc v ní panuje rasová diskriminace i diskriminace žen. V organizaci vládne chaos a její zaměstnanci se spíše zabývají vnitřními spory než pozorováním podezřelých osob na palubách letadel.

FAMS čelí kritice právě po pokusu Nigerijce Umara Farúka Mutallába odpálit nálož v letadle mířícím do Detroitu. Ta naštěstí selhala. Ukázalo se však, že atentátník byl v hledáčku zpravodajských služeb, ale na palubě žádný z agentů FAMS nebyl. Muže nakonec přemohli spolucestující a posádka.

Mrhání penězi

„Je to naprosté mrhání penězi," uvedl republikánský poslanec John Duncan, velký kritik programu vytvořeného v roce 1970 po několika únosech letadel v USA.

„Když vytvoříte federální úřad, tak vždycky roste a roste. Ale podívejte, oni nedělají nic. Mám statistiky z loňského roku - zadrželi čtyři lidi, což přišlo na 800 miliónů dolarů,“ upozornil.

Jeho slova se zdají přehnaná, ovšem i politolog John Mueller, který se věnoval nákladům na bezpečnost letecké dopravy, má o programu značné pochybnosti. I on dospěl k závěru, že jde jen o mrhání penězi. Navíc je přesvědčen, že po 11. září jsou i sami cestující aktivnější, což se ukázalo i v případu Mutallába.

Obama chce službu zlepšit

Obama žádal pro službu od Kongresu sumu 85 miliónů dolaru a šéfka vnitřní bezpečnosti Janet Napolitanová uvedla, že organizace bude mnohem efektivnější.

Jeden z tázaných však vypověděl, že se od prosince vůbec nic nezměnilo. Většina agentů není nasazována na nejohroženější mezistátní lety, ale na domácí spoje v menších letadlech. Podle něj efektivita vypadá velmi dobře na papíře, kde se uvádí kolik letů bylo ochráněno, než ve skutečnosti. Krátké trasy umožňují pokrýt více letů, takže se zdá, že všechno funguje. I tak ale z 28 000 letů denně střeží méně než 4000.

I sama ochrana je sporná. Jak uvedl další ze zaměstnanců, na mezinárodní trasy jsou nasazování hlavně vysoce postavení zaměstnanci a manažeři, neboť za tyto lety mají příplatky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám