"Bez nich je objevení skříněk prakticky nemožné. Dno oceánu je velmi hrbolaté. Bude to velmi těžké. Zatím se nemáme čeho chytit. Může se stát, že navzdory veškeré snaze neuspějeme. Budeme potřebovat trochu štěstí,“ řekl televizi RTL mluvčí francouzské armády Michel Darnier.

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Yahoo.com

Pátrání po skříňkách, klíčových pro rozluštění pádu Airbusu A320-200 na lince Rio de Janeiro–Paříž se 228 lidmi na palubě do Atlantiku, se už přehouplo do třetího týdne. Moře pročesávají francouzská jaderná ponorka a dvě lodě vybavené citlivými senzory.

Dosud zjištěná fakta
letadlo vletělo před nehodou do silné bouřky
následovalo řetězové selhání přístrojů
v plicích obětí se nenašla voda, nenesly ani stopy popálenin. Měly ale mnohočetné zlomeniny. To naznačuje, že se stroj rozpadl ve vzduchu a cestující upadli do bezvědomí nebo zemřeli před dopadem do oceánu.

Jedno ze zařízení, záznamník letových dat, zapisuje rychlost, výšku a množství paliva. "Údaje, které se náhle mohou změnit, jako například poloha klapek, zaznamenává každých osm sekund,“ řekl CNN letový expert Chris Benich. 

Černá skříňka zřejmě leží v rekordní hloubce

Černá skříňka je vyrobena tak, aby vydržela vysoké teploty, náraz, ale i tlak vody i v hloubce 3500 metrů, kde se údajně nachází černá skříňka airbusu. Druhé zařízení, zvukový záznamník, si pamatuje rozhovory v pilotní kabině. Zachytil by i případný výbuch na palubě.

"Tak hluboko ještě nikdy černá skříňka neležela,“ připomněl Darnier.

"Při takových nehodách nebývá jediná příčina, ale jejich souběh,“ řekl listu The Daily Telegraph Louis Gallois, šéf letecké a vesmírné společnosti EADS, výrobce airbusů.