Důvodem vyřazení je snaha amerického letectva snížit náklady a ušetřené prostředky věnovat na zavádění nových strojů F-22 Raptor a F-35 Lightning II.

Stroje, kterých bylo vyrobeno jen 59 kusů, byly v operační službě 27 let. Poslední rozlučkový let čtyř F-117 se uskuteční 21 a 22. dubna, kdy přelétnou ze základny Holoman v Novém Mexiku do nevadského Tonopah s mezipřistáním v kalifornském Palmdale, kde byly dílnách Lockheedu vyrobeny. Tím skonči postupné vyřazování letadel, které začalo v prosinci 2006.

V Nevadě budou F-117 uloženy do speciálních ochranných kokonů, které je ochrání před nepřízní počasí pro případ, že by je bylo nutné opět nasadit do služby. Americké letectvo s tím však nepočítá, doufá, že bude mít dost strojů F-22 Raptor, která mají také vlastnosti stealth, ale jsou modernější a lépe ovladatelné než nevzhledné F-117.


Tajemný neviditelný stroj

Night Hawk se stal legendou, i když bylo vyrobeno jen 59 strojů tohoto typu. Program provázelo mimořádné utajení, první lety se konaly jen nad pouštěmi Nevady a pouze v noci.

F-117AF-117A v letufoto: Novinky/Lockheed Martin

Poprvé byl stroj tohoto typu bojově nasazen v roce 1989 při krytí invaze do Panamy, jejímž cílem bylo dopadnout diktátorského generála Manuela Noriegu. Od té doby byly stroje nasazeny ve všech následujících konfliktech. Klíčovou roli hrály v úvodu první války v Iráku, kde podnikaly nálety na dobře bráněný Bagdád podařilo se jim zasáhnout klíčové budovy, jako byly elektrárny nebo velitelství. Přestože jich bylo nasazeno je 36, což přestavuje necelá tři procenta ze všech letadel v operaci, třetina z cílů zasažených první noc připadá právě na konto F-117.

Nasazeny byly tyto stroje i v druhé válce v Iráku, v Afghánistánu i při bombardování Jugoslávie, kde hvězda F-117 pohasla. Srbové dokázali 27. března 1999 stroj sestřelit protiletadlovou raketou 2-125 Něva, i když měl být pro radar neviditelný. Použili však obstarožní radar pracující s dlouhými vlnami, s jehož nasazením se při vývoji stroje nepočítalo. Letoun byl navíc zachycen radarem ve chvíli, kdy měl otevřenou pumovnici, která narušovala charakteristiku stealth. Ruští odborníci mohli prozkoumat trosky stroje vystaveného v bělehradském leteckém muzeu.

Během operační služby bylo při havárii zničeno dalších sedm strojů.

F-117AF-117A vypadá nezvykle.foto: Novinky/Lockheed Martin

Nebyl to jediný případ, kdy byl stroj zjištěn radarem. I britský lodní radar při první válce v Iráku byl schopen F-117 detekovat, přestože při konstrukci stroje bylo vše podřízeno tomu, aby se nedaly odhalit radarem. Kvůli tomu nemělo letadlo žádnou oblou plochu, aby radarové paprsky byly rozptylovány do různých směru a nedorážely se zpět k radaru. Z téhož důvodu měl letoun zvláštně tvarované nasávací otvory i výtokové trysky a všechny zbraně muselo nést jen v pumovnici. Navíc byl opatřen nákladným speciálním nátěrem pohlcující radarové paprsky. Přesto se spekulovalo, že letadla této kategorie by mohl zjistit i české sledovací systém Tamara.

Nezvykle tvarovaný stroj navíc neměl dobré letové vlastnosti. Stabilitu pomáhaly udržovat počítačové systémy.


Cena stroje

Jeden stroj stál v roce 1983 45 miliónů dolarů .To je ale čistě cena dodávky kusu, za celý program a udržování strojů v operačním stavu inkasovala firma Lockheed 7,2 miliardy dolarů, což znamená, že jeden stroj v průměru přišel daňové poplatníky na 122 miliónů dolarů. I to je méně ve srovnání s jeho nástupce F-22 Raptor, který stojí asi 200 miliónů dolarů.

Raptor je však mnohem výkonnější a není jednoúčelový. Má lepší letové vlastnosti při zachování vlastností stealth, vyšší přeletovou rychlost, a tak může nahradit i stávající stíhací bombardéry F-15. Že americké letectvo už na vlastnosti stealth neklade takový důraz jako v době bipolárního světa, svědčí fakt, že před několika lety byl ukončen nákladný vývoj průzkumného vrtulníku stejné kategorie RAH 66 Comanche.

F-22 Raptor představuje novou generaci amerických bojových letedelfoto: Novinky/Lockheed Martin

Americké letectvo má ve výzbroje ještě jeden stroj kategorie stealth, strategické bombardér Northrop B-2, které jsou vůbec nejdražšími bojovými letadly na světě, jeden přišel 2,2 miliardy dolarů. Stroje však letos po havárii jednoho z 21 vyrobených strojů přestaly létat. Nebyl vydán rozkaz k jejich uzemnění, ale už měsíc nejsou používány, údajně jde o dočasnou pauzu v nasazení, danou tím, že stroje není potřeba aktuálně nasadit. Kdyby se to změnilo, mohou okamžitě vzlétnout.

Stroj B2 havaroval 23. února při startu z Guamu. Oba piloti se katapultovali. Údajně vznikl na palubě stroje požár, letectvo to však nepotvrdilo.

F-35F-35 má nahradit i kolmostartující stroje Harrier. foto: Novinky/Lockheed Martin