Hlavní obsah

Slovensko vytisklo nulovou eurobankovku s chybou, může výrazně vzrůst na ceně

Právo, ivi, Bratislava

Na Slovensku se objevila další suvenýrová eurobankovka s nulovou hodnotou s vyobrazením Bratislavského hradu. Její výjimečnost zvýšila gramatická chyba, když ve slově „bratislavský“ chybí písmeno s. Kolik takových bankovek vznikne, není jasné, v minulosti však vycházely v omezeném pětitisícovém nákladu.

Foto: TV Markíza

Eurobankovka obsahuje chybu, díky níž může výrazně vzrůst na ceně.

Článek

Chyba ještě zvýšila zájem o tyto suvenýrové bankovky a na bratislavské sběratelské výstavě se na ni stála fronta ještě před otevřením výstavy. „Koupil jsem ji pro bratra, který je sběratelem. Doufám, že to ocení, když s gramatickou chybou bude tato bankovka ještě vzácnější,“ řekl mladý sběratel televizi Markíza.

Na Slovensku dosud vydali suvenýrové eurobankovky s motivem Banské Bystrice, Košic, Nových Zámků, Oravského hradu a hradu Červený kameň. Nyní přišla na řadu ta s Bratislavským hradem. Chybějící písmeno s může způsobit, že její hodnota bude časem výrazně stoupat.

Foto: Nunofia

Eurobankovka obsahuje chybu, díky níž může výrazně vzrůst na ceně.

Například suvenýrovou eurobankovku s Památníkem Slovenského národního povstání (SNP) v Banské Bystrici a československým tankem LT-38 vyrobili na Slovensku v limitovaném nákladu 5000 kusů. Do prodeje se dostala 8. května v Den vítězství nad fašismem. Výkonný ředitel společnosti Nunofi Vladislav Klajban Novinky informoval, že polovina nákladu byla rezervovaná zahraničními sběrateli. Bylo ji možné pořídit za dvě eura (50 korun). [celá zpráva]

Tyto bankovky jsou vesměs označeny nulou, aby bylo jasné, že není platidlem. Je však vyrobena ze stoprocentního bavlněného papíru, který se používá i při výrobě pravých eurobankovek. „Obsahuje také ochranné prvky, jako je vodoznak, hologram, UV ochranné prvky, dotykovou zónu pro nevidomé stejně, jako u pravých eurobankovek,“ řekl Klajban.

Koncept vydávání euro suvenýrových bankovek pochází z Francie. V roce 2015 ho vytvořil Richard Faille ve spolupráci s francouzskou Národní bankou a Evropskou centrální bankou. Pak se rozšířil do Německa, Rakouska, Španělska, Portugalska a dalších zemí. Hlavní myšlenkou je podpora cestovního ruchu a propagace nejvýznamnějších evropských kulturních a historických památek při pomoci zachování Evropského kulturního dědictví.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám