Že by čestný doprovod? Vůbec ne. To švýcarské letectvo požádalo o možnost nácviku případu, kdy se některé z letadel v jejich vzdušném prostoru chová podezřele, nestandardně, tedy třeba nekomunikuje.

KOMENTÁŘE DNE:
Limity spolupráce hnutí ANO s KSČM a SPD - Sněmovní vyjednávání analyzuje Thomas Kulidakis. Čtěte zde >>
Očima Saši Mitrofanova: Ondráček a normalizace politického prostředí v republice 

A protože k takovému tréninku nemohou Švýcaři využít civilních letadel, posloužil k tomuto účelu airbus české armádní vládní letky.

Z nepochopitelných důvodů jim k tomu Armáda ČR dala souhlas. Stalo se tak s Hamáčkovým souhlasem, který si vyžádal kapitán letadla. Zpravodajka Práva, která byla na palubě, potvrzuje, že stíhačky letěly v nejtěsnější blízkosti českého speciálu plného politiků. Při vší úctě k dovednostem všech zúčastněných pilotů, nešťastnou náhodu v leteckém provozu nikdy nelze vyloučit.

„Zvláštní!“

Bývalý náčelník generálního štábu české armády Jiří Šedivý považuje situaci, kdy vzdušné síly jednoho státu provádějí výcvik doprovodu či ověřování stavu letadla, ve kterém jsou nejvyšší představitelé jiného státu, za zvláštní. „Zvláštní a s vykřičníkem,“ řekl Právu.

„Nemohou cvičit na vlastních civilních letadlech, i kdyby tam seděl jen pilot, která by simulovala letoun, na který se provádí zásah. A použijí letadlo, které přepravuje velký počet lidí, a ještě k tomu vysokého státního představitele. Kdyby došlo k nějakému selhání, pilot by zazmatkoval nebo udělal chybný manévr, tak dojde ke katastrofě, která může mít velký dopad,“ uvedl generál.

Šéf ochranné služby ústavních činitelů Jiří Komorous v popsané situaci problém nevidí. Na otázku Práva, zda nebylo takové cvičení ohrožením delegace ústavních činitelů, odpověděl: „Ne.“

Nic výjimečného

Podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška nešlo o výjimečnou situaci. Stejně cvičí proceduru identifikace letadel i piloti české armády, kteří k tomu využívají cvičné lety.

Připravují se tak na případ, že některý z letounů, který se dostane nad území ČR, neodpovídá na dané frekvenci nebo je třeba v tísni a je ho nutné navést na nejbližší letiště. V neustálé pohotovosti jsou proto na zemi dva gripeny.

„Postup v případě nestandardního chování civilního letounu cvičí piloti gripenů pravidelně. Ostrý vzlet, většinou kvůli špatně nastavené frekvenci rádia, absolvují zhruba jednou za měsíc,“ sdělil Právu ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

Ke cvičným letům se v ČR podle Pejška v maximální možné míře používají lety armádních dopravních letadel, která se vracejí z plnění svých úkolů. Tedy přepravují vojáky či materiál a někdy také právě ústavní činitele.

O tom, že by šlo o ústavní činitele jiných zemí, však lze úspěšně pochybovat. Ale i v případě, že by šlo o české ústavní činitele, je tato praxe nanejvýš pochybná.

„Když není možné naše dopravní letouny využít, simuluje v rámci cvičných letů nekomunikující letoun nebo letoun v nouzi jeden z hotovostní dvojice JAS-39 Gripen,“ dodal mluvčí.