Píše v ní mj., jak podnik sloužil nacistům a jak se Junkers Ju 52 pod nálepkou Teta Ju tajně připravoval na válku. Piloti v něm potají nacvičovali letecký útok, uvnitř trupu byl zřízen prostor pro zavěšení leteckých bomb a vzniklo místo pro budoucí kulomet.

Deset tisíc totálně nasazených

Podle týdeníku Der Spiegel Lufthansa kolaborovala s nacisty už koncem výmarské republiky, tedy ještě před uchopením moci nacisty v roce 1933, a nechala se zneužít za války jako opravna flotily Hitlerových bombardérů.

Budrass již před více než 15 lety ve studii poukázal na to, že za války muselo pracovat pro Lufthansu na deset tisíc zahraničních dělníků včetně dětí. V Mnichově tehdy předala firma maďarské totálně nasazené gestapu proto, že protestovali proti nesnesitelným pracovním podmínkám – spát museli v barácích bez pevné podlahy a dostávali nekvalitní stravu.

Poláci měli zakázáno vycházet na ulici, chodit do restaurací a kostelů, jejich pošta byla kontrolována. Veřejnou dopravu směli používat jen s výslovným svolením. Údajné sexuální kontakty s německými ženami byly podle Budrasse trestány oběšením.

Stovky židovských dělníků nasazených na letišti Tempelhof v Berlíně skončily v likvidačních lágrech. Na rozdíl od jiných firem, jež proti deportacím dělníků protestovaly, Lufthansa mlčela.

Nová firma téhož jména

Studie nikdy nebyla oficiálně vydána, ačkoliv to bylo přislíbeno. Mluvčí firmy k tomu později řekl, že byla vytištěna, ale neprodávala se, protože prý měla zcela vědecký charakter.

Po válce byla Lufthansa v roce 1951 právně zlikvidována a v roce 1955 založili novou, rovněž se znakem jeřába. Zajímavé je, že teď po zprávě, že má vyjít Budrassova kniha, se Lufthansa rozhodla vydat přece jen tehdejší studii, napsal Der Spiegel.

Novou Lufthansu vedli v podstatě titíž lidé, ale je pravda, že vyřadili stroje jako Teta Ju, čímž se prý odstřihli od minulosti. Pozoruhodný je i fakt, že Lufthansa na svém webu k historii napsala: „1945 – Německo leželo v troskách. Čtyři okupační mocnosti zakázaly Němcům jakýkoliv druh leteckého provozu. Tak končí také první německá Lufthansa založená v Berlíně roku 1926.“ Doba nacismu byla zcela zamlčena.

„Je na čase uznat konečně historická fakta,“ řekl teď mluvčí společnosti Andreas Bartels s tím, že šéf koncernu Spohr se distancuje od politiky svých předchůdců.