Střední škola pak měla k výstupnímu hodnocení přihlížet při procesu rozhodování o přijetí do studia. V praxi to ale příliš nefungovalo, zejména z toho důvodu, že podoba a kvalita výstupních hodnocení nebyla jednotná – nedala se tedy porovnat.

Pokud bude novela, která povinnost výstupního hodnocení ruší, schválena podle plánu, bude pravděpodobně platit již od příštího roku. Zatím povinnost psát hodnocení platí, ale střední školy již k němu nemusí přihlížet.

Asociace pedagogů základního školství (APZŠ) uvítala novelu, která ruší povinnost SŠ respektovat při přijímacím řízení výstupní hodnocení z důvodů nesrovnatelnosti zpracování a nízké využitelnosti výstupního hodnocení.

Avšak rušení výstupních hodnocení jako takových asociace nepodporuje, protože dle jejích zástupců výstupní hodnocení popisuje splnění cílů vzdělávání, vede učitele ke konkrétnímu hodnocení dosažené úrovně kompetencí žáka a je sjednocujícím prvkem při různosti školních vzdělávacích programů.

V rámci přijímacího řízení mají základní školy za povinnost potvrdit hodnocení žáka, vypracovat slovní hodnocení a vydat a evidovat zápisové lístky, včetně duplikátů. Dále ZŠ například poskytuje prostřednictvím výchovných poradců poradenskou činnost nebo převádí slovní hodnocení do klasifikace. Není přitom účastníkem přijímacího řízení.

Zdroje: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (www.msmt.cz), Asociace pedagogů základního školství (www.apzs.cz)