Výjimečný matematický talent mají i ženy

Nová studie, "Cross-Cultural Analysis of Students with Exceptional Talent in Mathematical Problem Solving," publikovaná v nadcházejícím listopadovém čísle časopisu Notices of the American Mathematical Society (http://www.ams.org/notices/ ) zkoumala údaje z desítek let několika extrémně obtížných matematických soutěží pro mladé lidi.

Údaje ukazují, že existuje mnoho žen s vrozenou schopností v matematice. Zda je tato schopnost identifikována a tříbena, je vysoce závislé na společensko-kulturních, vzdělávacích a jiných faktorech životního prostředí. Ve Spojených státech tyto faktory brání nejen dívkám, ale i chlapcům svůj matematický talent plně rozvinout.

Hlavní část studie se zabývá Mezinárodní Matematickou Olympiádou (IMO), což je velmi náročná devítihodinová zkouška, které se účastní někteří z nejvíce matematicky nadaných středoškoláků z celého světa. V posledních letech vyslalo do soutěže své šestičlenné týmy až 95 zemí. Studie zjistila, že v soutěži vyniká i mnoho dívek, avšak jejich počet se značně liší od země k zemi.

Americké dívky skrývají své matematické nadání
Od roku 1974 bylo ve vysoce postavených bulharských, německých a ruských týmech 9, 10 a 13 různých dívek. Naproti tomu, ve stejném období byly v amerických týmech pouze tři dívky.

Jedním ze závěrů studie je, že mnoho studentů ze Spojených států, kteří se účastní IMO, jsou přistěhovalci nebo děti přistěhovalců ze zemí, kde je vzdělávání v matematice oceňováno a matematický talent vychováván. Zejména dívky původem z východní Evropy a z Asie jsou v těchto matematických soutěžích poměrně dobře zastoupeny v poměru k jejich procentuálnímu podílu v americké a kanadské populaci. V Americe či Kanadě rozené bílé dívky jsou však zastoupeny nedostatečně, a to až 50 krát méně ve srovnání s asijskými dívkami vzdělanými ve stejném školním systému.

Jeden z autorů studie, Titu Andreescu z University of Texas v Dallasu, věří, že "Vrozené matematické nadání je ve světě poměrně rovnoměrně rozděleno, bez ohledu na rasu či pohlaví. Velké rozdíly mezi zeměmi v jejich úspěšnosti jsou nejspíš důsledkem společensko-kulturních faktorů specifických pro každou zemi." A dodává, že v Americe "v rámci sociálního kontextu je mezi žáky středních škol považováno za uncool být dobrý v matematice, obzvlášť pro dívky. V důsledku toho dívky, v ještě větší míře než chlapci, své nadání pro matematiku skrývají."

Převzato a upraveno z článku matematického turisty Ivarse Petersona.

http://ivarspeterson.googlepages.com/pr1.doc