8. února 1909 byla loď pojmenována Terry vpuštěna na volné moře. Nebyla to ale obyčejná loď, byl to torpédoborec loď o délce 90 metrů a váhy bez mála 900 tun, který pomocí jeřábu mohl naložit na palubu letadla s plováky. Maximální rychlost vytáhla na 30,24 uzlů, což je zhruba 56 km/hodinu. Uvezla 89 důstojníků a zbytek posádky jako kuchaře či uklízeče. Do výzbroje řadila i takové skvosty jako zbraně ráže 76 mm, ale také torpédomety.

Inspirace pro Pobřežní stráž USA

Do služby nastoupila USS Terry (DD-25) roku 1910, připojila se k Torpedo flotila v Atlantiku operací probíhající v kubánských vodách. Právě v době její služby, konkrétněji 30. ledna 1911, se v Mexickém zálivu, deset mil od hlavního města ostrovního státu Kuby, Havany, stala nehoda.

Pilot malého civilního letounu James McCurdy nezvládl řízení a havaroval do otevřeného moře. Před tím, než se zřítil, stačil James vyslat nouzový signál. Terry, která kotvila pár mil od neštěstí, poslala vlastní bojový letoun, aby zachránila tonoucího se pilota. Pokud by McCurdy musel čekat na pobřežní stráž, nejspíš by se utopil. Jejich loď by na místo dorazila nejdříve za dvě tři hodiny. Tento počin je v historii záchranných služeb nazýván jako první letecká záchrana.

Pobřežní stráž USA se dnes už bez letadel,hlavně bez vrtulníků, na otevřeném moři neobejde. Ilustrační foto

Pobřežní stráž USA se dnes už bez letadel, ale hlavně bez vrtulníků, na otevřeném moři neobejde. Ilustrační foto

FOTO: fotobanka Profimedia

Plavidlo Terry bylo inspirací pro Pobřežní stráž Spojených států amerických. Ta chtěla sama pod svá křídla dostat letadlovou loď, aby mohla vykonávat záchrany rychleji a efektivněji. Podařilo se jí to jen o pár let později. Terry v jarních a letních měsících vždy nastoupila k Charlestonovu námořnictvu, ale byla pouze chabou rezervou. Už roku 1919 byla vyřazena z provozu a později i rozebrána k údržbě. To ale netrvalo dlouho, protože 7. června 1924 se Terry vrátila a byla samotným Námořnictvem USA převelena k Pobřežní stráži USA se sídlem v New Yorku.

Pobřežní stráž potřebuje i letadla

Kariéra u pobřežní stráže nabírala rychlé obrátky. Terry byla součástí tzv. Rum Patrol, což byla skupina, která prosazovala zákony na volném moři. Chytala pašeráky nebo dealery, ale také hlídala druhá plavidla a kontrolovala, zda mají všechna povolení a neporušují nějakým způsobem zákon.

Zde Terry sloužila až do 18. října 1930, vrátila se však k námořnictvu. V seznamu byla uvedena jako loď, která bude zlikvidována a po částech prodána. 2. května 1934 USS Terry (DD-25) byla definitivně rozprodána na sešrotování. V dějinách Námořnictva a Pobřežní stráže USA bude však navždy známa jako loď, která jako první poskytla leteckou záchranu a díky níž přežil pilot James McCurdy pád s letadlem do otevřeného moře.

Pobřežní stráž USA v současnosti vlastní na 1600 lodí, které proplouvají Atlantským a Tichým oceánem a když jich je potřeba, jsou na dosah. Ilustrační foto

Pobřežní stráž USA v současnosti vlastní na 1600 lodí, které proplouvají Atlantským a Tichým oceánem a když jich je potřeba, jsou na dosah. Ilustrační foto.

FOTO: fotobanka Profimedia

Pobřežní stráž Spojených států amerických si díky tomuto činu lodě Terry uvědomila nutnost letadel pro záchranu lidí na volném moři. Nyní už má vlastní složku, která se zabývá leteckou záchranou. V současné době v Pobřežní stráži USA slouží 42 tisíc námořníků, 1600 lodí a 192 letadel.