Zemětřesení v Nepálu zvedlo zemi u Káthmándú o metr, Everest je po otřesech nižší

Satelitní záběry následků ničivého zemětřesení v Nepálu ukázaly významné posuny zemského povrchu. Oblast jen kousek od metropole Káthmándú se vertikálně zvedla zhruba o metr. Data z družice také podle odborníků dokazují, že některé z nejvyšších horských vrcholů světa včetně Mount Everestu naopak klesly (zhruba o dva a půl centimetru).

Foto: Manish Swarup, ČTK/AP

K největšímu vertikálnímu posunu zemského povrchu došlo jen necelých 20 kilometrů severovýchodně od Káthmándú. Proto také podle vědců otřesy tak vážně město poškodily.

Analýza satelitních záběrů z družice Sentinel-1a Evropské vesmírné agentury (ESA) ukázala, že v nejvýrazněji zasažené oblasti, dlouhé 120 kilometrů a široké padesát kilometrů, se země při sobotním zemětřesení zvedla až o jeden metr.

Největší vertikální posun přitom snímky zaznamenaly jen zhruba sedmnáct kilometrů severovýchodně od nepálské metropole, ačkoli epicentrum bylo od města poměrně daleko – zhruba 80 kilometrů.

„To je jeden z důvodů, proč bylo Káthmándú tak výrazně poškozeno,“ řekl serveru Live Science geofyzik Tim Wright z britské univerzity v Leedsu.

Foto: Novinky.cz s použitím BBC/ESA

Vědci vycházejí ze záběrů satelitu, které Sentinel-1a nad oblastí pořídil před zemětřesením a po něm. Jejich porovnáním vznikl tzv. interferogram, barevný obraz, na němž jednotlivé barevné linie ukazují, jak se země posunula ve srovnání se stavem před otřesy.

Foto: Wally Santana, ČTK/AP

Vesnice Gumda v okrese Gurkha, patří mezi oblasti, které stále čekají na pomoc.

Na interferogramu ESA každá barevná linie představuje vertikální posun zhruba o 2,8 centimetru.

„Právě severovýchodně od Káthmándú došlo k největšímu posunu. To, co my v podstatě děláme, je, že počítáme barevné ,linie‘ na tomto interferogramu a tam je jich zhruba 34. To znamená pozvednutí o metr,“ vysvětlil BBC Tim Wright.

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři vyprostili po pěti dnech z trosek živého patnáctiletého chlapceVideo: Reuters

Posun o čtyři metry

Podle odborníka na tektoniku a geodynamiku Aleše Špičáka z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR došlo v oblasti při téměř osmistupňovém zemětřesení k významnému pohybu zemských tektonických desek.

„Ta čísla jsou korektní. Když se podíváte na web americké geologické služby USGS, tak je tam model zlomové plochy vyrobený na základě analýzy záznamu seizmických vln. Je to plocha, která se mírně uklání směrem k severu pod úhlem asi deset stupňů, takže je téměř vodorovná. Na té zlomové ploše je vidět, že ten největší posun byl asi čtyři metry. To není vertikální pohyb, ale pohyb podle ukloněné plochy, která se blíží horizontále,“ řekl Novinkám Aleš Špičák z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR.

Informace o zemětřesení v Nepálu si můžete prohlédnout na stránkách USGS zde.

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři pátrají v sutináchVideo: Reuters

Everest klesl

Družicové záběry ESA také odhalily, že některé z vrcholků Himálaje, včetně nejvyšší hory světa Mount Everestu, klesly zhruba o 2,5 centimetru, uvedla americká nezisková asociace UNAVCO, která se zabývá geologií.

Důvodem je to, že zemská kůra v oblasti severně od Káthmándú povolila poté, co v ní zemětřesení uvolnilo nahromaděné tlaky.

Vědecké studie ale podle serveru Live Science ukazují, že vrcholky Himálaje se budou dál zvyšovat kvůli tektonickým tlakům v oblasti. Některé části pohoří se díky střetávání indické a eurasijské desky každý rok zvednou zhruba o jeden centimetr.

„Je to jen jedno zemětřesení a celkové tektonické děje pohoří zvedají,“ popsal Wright.

Vizualizace satelitu Sentinel-1a na oběžné dráze

Další analýza dat získaných družicí Sentinel-1a má vědcům pomoci lépe pochopit, jak přesně sobotní zemětřesení probíhalo, a umožní jim zasadit otřesy do kontextu předešlých tektonických událostí v oblasti.

Víc než dvoutunový satelit Sentinel-1a ESA na oběžnou dráhu vypustila v dubnu loňského roku. Je první ze šesti družic evropského vesmírného projektu Copernicus, který má mimo jiné vylepšit monitorování přírodních katastrof a klimatických změn.