Zakázaná planeta. Objevili ji tam, kde by rozhodně být neměla

Vědci objevili exoplanetu (planetu mimo sluneční soustavu) podobnou Neptunu a označili ji NGTS-4b. Pozoruhodné na tom je to, že se nachází v regionu takzvané neptunské pouště. Jedná se o oblast v blízkosti hvězdy, která je vystavena silnému záření a kde by se žádné planety o velikosti Neptunu a s atmosférou neměly vyskytovat. Vesmírnému tělesu se proto začalo přezdívat Zakázaná planeta.

Zakázaná planeta. Objevili ji tam, kde by rozhodně být neměla

Podle britské Královské astronomické společnosti je to poprvé, co byl takový typ exoplanety v daném místě – neptunské poušti – objeven.

Hvězdy totiž vysílají do této oblasti silnou radiaci, kvůli čemuž planety normálně ztrácejí svou plynnou atmosféru, obvykle se vypařují a zanechávají za sebou jen kamenné jádro.

Tisíc stupňů na povrchu

Zakázaná planeta je třikrát větší než Země a její poloměr je jen o 20 procent menší než právě poloměr Neptunu. Teploty na ní dosahují až 1000 stupňů Celsia, napsala agentura Reuters. Exoplaneta obíhá podle portálu Space.com hvězdu NGTS-4, která je od nás vzdálená přibližně 920 světelných let. Jeden plný oběh jí zabere 1,3 desetiny dne.

Astronomové se domnívají, že exoplaneta se mohla do oblasti neptunské pouště přestěhovat v jednom určitém okamžiku během uplynulého milionu let.

Exoplanety jsou obecně planety u jiných hvězd, než je naše Slunce. Dnes jich známe již tisíce. Například u naší nejbližší hvězdy (mimo Slunce), u Proximy Centauri, byla nalezena planeta Proxima b v takzvané obyvatelné zóně.

Obyvatelná zóna je v astronomii termín pro oblast kolem hvězdy, ve které by se hypoteticky mohl nacházet život. Jde tedy o území, v němž planeta přijímá takové množství sluneční energie, které její povrch ani nepřehřívá, ani jej nenechává příliš chladným.