Vědci v Mléčné dráze objevili tak velkou černou díru, že by vůbec neměla existovat

Astronomům se povedlo detekovat extrémně velkou hvězdnou černou díru v Mléčné dráze. Profesor Liou Ťin-feng z Národní astronomické observatoře Číny při Čínské akademii věd uvedl, že hvězdná černá díra s názvem LB-1 je tak velká, že „by v naší galaxii neměla vůbec existovat“.

Masivní černá díra je od Země vzdálena 15 tisíc světelných let. Podle mezinárodního výzkumného týmu je hmotnost vesmírného objektu 70krát větší, než jaká je hmotnost našeho Slunce.

Dané zjištění je překvapivé, protože vědci dříve odhadovali hmotnost většiny hvězdných černých děr v Galaxii právě na méně než 20násobek hmotnosti Slunce.

Odborníci díru spatřili, když hledali hvězdy, které krouží kolem ní. Hvězdný společník černé díry LB-1 je osmkrát těžší než Slunce a kolem černé díry obíhá každých 79 dní.

Objev LB-1 učinil podle agentury Reuters speciální velký čínský teleskop, zatímco fyzikální parametry černé díry pak určily kosmické dalekohledy na Kanárských ostrovech a ve Spojených státech.

Hvězdná černá díra je černá díra vzniklá gravitačním kolapsem hvězdy. Má hmotnost od pěti do několika desítek hmotností Slunce. Proces její tvorby se pozoruje jako exploze hypernovy (teoreticky předpokládaný typ jasné supernovy vznikající kolapsem na konci životního cyklu výjimečně hmotné hvězdy) nebo jako gama záblesk. Tyto černé díry se též označují jako kolapsary.
Černá díra obecně je tak hmotný objekt, že jeho gravitační pole je v jisté oblasti časoprostoru natolik silné, že žádný objekt včetně světla nemůže tuto oblast opustit. Černé díry byly teoreticky předpovězeny obecnou teorií relativity (1915) Alberta Einsteina. Astronomům se je dlouho nedařilo najít. Prvním vážným a již prokázaným kandidátem byla roku 1971 hvězda v binárním systému v souhvězdí Labutě kryjící se s rentgenovým zdrojem Cygnus X-1. Letos 10. dubna byla zveřejněna první fotografie černé díry. V současnosti se má za jisté, že se černé díry nacházejí v centrech galaxií, aktivních galaktických jádrech či v centrech některých kulových hvězdokup.