Megalara garuda Foto: Dr. Lynn Kimsey, Dr. Michael Ohl

Vědci objevili obří vosu s gigantickými kusadly

Vědci objevili na indonéském ostrově Sulawesi dosud neznámý druh obří vosy s gigantickými kusadly, která může dorůst až do velikosti šesti centimetrů. Vosu, která je až pětkrát větší, než je obvyklé, popsala americká bioložka Lynn Kimseyová.

Megalara garuda Foto: Dr. Lynn Kimsey, Dr. Michael Ohl
Vědci objevili obří vosu s gigantickými kusadly

Její německý kolega Michael Ohl našel jeden přes osmdesát let starý exemplář tohoto hmyzu v berlínském Přírodovědném muzeu.

Vosa, pro kterou odborníci vybrali jméno Megalara garuda, patří k čeledi kutilkovitých. Od ostatních příslušníků této čeledi se ale natolik liší, že jí byl vyhrazen vlastní druh.

Největší zvláštností jsou hlavně obří kusadla, která mají samci a nejspíš je užívají při páření se samičkami nebo při obraně. O chování těchto vos se však zatím nic bližšího neví, protože entomologové je ještě nikdy nezpozorovali v přírodě živé.

Kusadla vosy Megalara garuda

Foto: Dr. Lynn Kimsey, Dr. Michael Ohl

Vosa popsaná v nejnovějším vydání odborného časopisu Zookeys má ve vědeckém světě zvláštní osud. Jeden její exemplář totiž ležel nepovšimnutý v berlínském muzeu už od 30. let minulého století, aniž by se jím odborníci blíže zabývali. Teprve nyní hmyz popsal zaměstnanec muzea Michael Ohl.