V Ondřejově zvážili nově objevené exoplanety

Vědci z Astronomického ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově letos potvrdili objev čtyř nových plynných exoplanet (tj. planet mimo Sluneční soustavu). Jde o obří planety podobné Jupiteru a Saturnu, které jsou na povrchu velmi horké. Všechny čtyři oběhnou své hvězdy za několik dní. Jedna z hvězd je ve stádiu červeného obra, dvě jsou mladé a ta zbývající se podobá našemu Slunci.

Foto: ESA, C. Carreau; Text: Alex R. Howe (NASA/USRA, Science Meets Fiction Blog)

Ilustrační obrázek: exoplaneta typu „horký Jupiter“

Jak připomněl astronomický ústav tento týden v tiskové zprávě, uplynulé dva roky pozorovala vesmírná mise TESS např. čtyři hvězdy s tímto označením: TOI-1181, TOI-1268, TOI-1516 a TOI-2046.

Družice Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) je celooblohová průzkumná mise amerického vesmírného úřadu NASA, která má objevit tisíce exoplanet kolem blízkých jasných hvězd. Sonda TESS odstartovala 18. dubna 2018 na palubě rakety SpaceX Falcon 9.

Příslušné hvězdy ve svých světelných křivkách vykazovaly zákryty, tedy poklesy jasnosti způsobené přechody nějakého tělesa před nimi.

Zaznamenané poklesy jasnosti napovídaly, že by se mělo jednat o planetární souputníky s hmotnostmi od Saturnu po několik Jupiterů.

Lovce exoplanet budou z Ondřejova ovládat na vzdálenost 13 tisíc kilometrů

Ondřejovský Perkův dalekohled se spektrografem OES se proto s dalšími observatořemi na severní polokouli na tyto objekty zaměřil.

Díky spektroskopickým datům bylo následně možné určit přesné parametry hvězd (teplotu, poloměr) a poté kombinací spektroskopických dat a dat z mise TESS i přesné planetární parametry – a potvrdit tak skutečnost, že se opravdu jedná o nové planety.

Na ondřejovské hvězdárně už operují první Čerenkovovy teleskopy v Česku

Nejmladší exoplaneta podobná Saturnu

„Ukázalo se, že planeta TOI-1268b je planeta s hmotností našeho Saturnu, která obíhá svoji hvězdu přibližně jednou za osm dní. Jedná se o objev dosud nejmladší exoplanety podobné Saturnu a předpokládá se, že na ní dochází k vypařování atmosféry vlivem vysoké radiace přijímané od mateřské hvězdy,“ popsal Petr Kabáth ze skupiny výzkumu exoplanet na Astronomickém ústavu AV ČR.

Vědci objevili jednu z nejlehčích exoplanet. Rok na ní trvá osm hodin

Planeta TOI-1181b podle něj obíhá tzv. podobra slunečního typu, což je hvězda, která je na konci své životní poutě, i když jí zbývá stále několik miliard let.

„Planet u takových hvězd však není známo mnoho,“ poznamenal astronom Kabáth.

Na Saturnově měsíci mohou být živé organismy. Naznačuje to množství metanu

Planeta TOI-1516b je typický horký Jupiter, který obíhá svoji hvězdu slunečního typu za zhruba dva dny.

Na měsíci Jupiteru může být život

A planeta TOI-2046b je z vesmírného hlediska doslova mladičký systém, starý pouze několik stovek milionů let.

„Tato soustava se teprve vyvíjí a další pozorování zajisté odhalí zajímavé momenty důležité pro chápání vývoje planetárních soustav,“ doplnil Kabáthův kolega Ján Šubjak.

Po kolizi dvou objektů se u mladé hvězdy objevil obrovský oblak prachu

Objev těchto planet byl publikován ve dvou článcích, které vyšly v Astronomy and Astrophysics (autorský tým vedl Šubjak) a v Monthly Notices of Royal Astronomical Society (autorský tým vedl Kabáth).