Trachypithecus popa. Foto: AFP PHOTO / THAUNG WIN, Profimedia.cz

V Asii objevili nový druh kočkodana, jeho DNA čekala v Londýně na objevení sto let

Nově odhalený primát z jihovýchodní Asie u podčeledi hulmanů dostal vědecké jméno Trachypithecus popa. Podle stanice BBC však výzkumníci krátce poté museli konstatovat, že jde o tvora kriticky ohroženého ztrátou stanovišť a lovem. Na světě má zbývat maximálně 250 posledních exemplářů.

Trachypithecus popa. Foto: AFP PHOTO / THAUNG WIN, Profimedia.cz

Nový druh zvířete, které se živí listy a je charakteristické skvrnami kolem očí připomínajícími brýle a šedavě zbarvenou srstí, byl nyní objeven na sopce Popa v Myanmaru (Barmě). Na základě rozsáhlého terénního průzkumu v Myanmaru a informací z muzeí jej tým potvrdil jako dříve nezaznamenaný druh opice.

Vědci kvůli tomu mj. studovali DNA stoletého opičího vzorku v londýnském Přírodopisném muzeu, který skutečně patřil nově pojmenovaným druhům. Na rozsáhlé genetické studii spolupracovalo Německé centrum pro primáty při Univerzitě v Göttingenu s britskou neziskovou organizací Fauna & Flora International.

Poutní místo

Primát je součástí rodu Trachypithecus a existují pouze čtyři jeho malé populace. Hlavní skupina (cca 100 kusů) žije na vyhaslé sopce Mount Popa v Myanmaru, ale její stanoviště je ohroženo a hrozí jí proto vyhynutí. Totéž i těm ostatním.

Popa je vyhaslá sopka, která se vyznačuje významnou přírodní rezervací a posvátným poutním místem. Tento „Olymp jihovýchodní Asie“ je dle náboženských představ místních obyvatel sídlem 37 mocných duchů, nazývaných nátové.

Popa, vyhaslá sopka vysoká 1518 m n. m.; hora je porostlá pralesem, který obývají opice. Na jejím úpatí se nachází skalní suk Taung Kalat vysoký 737 metrů, na jehož vrcholu byl vybudován buddhistický klášter. K poslední erupci došlo roku 442 př. n. l.

Roberto Portela Miguez, hlavní kurátor odpovědný za savce v Přírodopisném muzeu v Londýně, uvedl, že předchozí práce se zaměřovaly pouze na několik druhů rodu Trachypithecus. „Možnost spolupracovat s tak velkou skupinou kolegů z celého světa nám umožnila nashromáždit a probádat více informací z více vzorků a poskytnout jednu z nejkomplexnějších studií o tomto rodu,“ prohlásil.

„I když existují jemné fyzické rozdíly, jako je zbarvení srsti, délka ocasu, velikost stoliček a tvar lebky, až genetická práce byla klíčem k prokázání, že se jedná o nový druh,“ vysvětlil Miguez. Dodal, že vzorek z Londýna použitý jako součást této studie pochází z roku 1913 a získal jej jihoafrický zoolog Guy C. Shortridge (1880–1949).

Skutečnost, že analýza DNA vzorků v Přírodopisném muzeu vedla k tomu, že byl Trachypithecus popa prohlášen za nový druh, potvrdil podle serveru The Daily Mail i vedoucí vědecký pracovník zmíněného německého centra Christian Roos.

Ohrožená zvířata

Rod Trachypithecus je druhově nejbohatší a nejrozšířenější mezi asijskou čeledí kočkodanovitých. Vědci získali vzorky a kompletní mitochondriální DNA všech 20 známých druhů těchto úzkonosých opic.

Z kriticky ohrožených hulmanovitých můžeme dále zmínit např. guerézu červenohlavou (Piliocolobus rufomitratus), kahaua mentavejského (Simias concolor), langura duka (Pygathrix nemaeus) či langura indočínského (Rhinopithecus avunculus).