Ilustrace planety TOI 700 d Foto: NASA/Goddard Space Flight Center

Sonda NASA objevila blízkou exoplanetu velikosti Země. V obyvatelné zóně

Teleskop TESS amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevil relativně blízko Sluneční soustavy planetu velikostí podobnou Zemi, která obíhá kolem své hvězdy TOI 700 v takzvané obyvatelné zóně. Exoplaneta s označením TOI 700 d je od nás vzdálena něco přes sto světelných let, jak informovala Laboratoř tryskových pohonů (JPL) NASA.

Ilustrace planety TOI 700 d Foto: NASA/Goddard Space Flight Center
Sonda NASA objevila blízkou exoplanetu velikosti Země. V obyvatelné zóně

Lovec planet, Satelit pro výzkum tranzitujících exoplanet (TESS), je sondou NASA, kterou vynesla do vesmíru raketa Falcon 9 soukromé společnosti SpaceX v dubnu 2018.

Přístroj je určený ke sledování planet mimo Sluneční soustavu, tedy exoplanet, které z pohledu ze Země přecházejí (tranzitují) před hvězdou svého systému.

Planeta TOI 700 d je pro TESS první objevenou planetou nacházející se v takzvané obyvatelné zóně.

To znamená, že obíhá v takové vzdálenosti od své mateřské hvězdy, kde by kapalná voda – životně důležitá složka života, jaký známe na Zemi – mohla na povrchu planety vytvářet vodní plochy. Tato zóna je tedy oblast dostatečně vzdálená od své hvězdy, aby nebyla příliš horká, ale dostatečně blízko, aby nebyla příliš chladná.

TOI 700 d je jednou z několika málo planet o velikosti Země (v tomto případě o dvacet procent větší) dosud objevených v obyvatelných zónách. Několik se našlo v systému TRAPPIST-1, nazvaného podle teleskopu TRAPPIST v Chile. Další se objevily pomocí Keplerova vesmírného dalekohledu NASA.

Chladnější než Slunce

Hvězda TOI 700, kolem níž nově objevená exoplaneta krouží, je podle JPL studená malá hvězda třídy M, lokalizovaná v souhvězdí Mečouna na jižní obloze. Má hmotnost a velikost asi 40 procent Slunce a jen polovinu povrchové teploty naší hvězdy.

Vědci si při zkoumání objevů z mise TESS občas kladou otázku, zda je nově objevené těleso hvězda, nebo planeta. Například pro nedávno identifikovaný objekt v jiném systému, TOI 503, není správná ani jedna odpověď.

TOI 503 je totiž horká bílá hvězda a její souputník TOI 503 b je první hnědý trpaslík (něco mezi planetou a hvězdou) objevený misí TESS, poté navíc potvrzený českým týmem astronoma Petra Kabátha z hvězdárny v Ondřejově.

Může se hodit:
Termíny jarních prázdnin v roce 2020 ve všech regionech ČR: Jarní prázdniny 2020
Šest prodloužených víkendů: Jak vychází svátky v roce 2020