Sonda Kepler objevila přes tisíc nových planet, na devíti by mohl být život

– Pasadena

Vesmírná sonda Kepler objevila 1 284 nových planet mimo sluneční soustavu, přičemž víc než stovka z nich velikostí odpovídá Zemi. Devět těchto planet se navíc nachází v takzvané obyvatelné zóně. To znamená, že obíhají v takové vzdálenosti od své hvězdy, že by na jejich povrchu mohla být voda v kapalném skupenství. A právě to vědci považují za podmínku vzniku života.

BEZ KOMENTÁŘE: Jedinečný úlovek sondy KeplerVideo: NASA, Reuters

Podle amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) se sondě podařilo odhalit zatím nejvíc takzvaných exoplanet najednou. Seznam lidstvu známých planet za hranicí našeho solárního systému se tak rázem zdvojnásobil.

Kepler exoplanety hledá tak, že pozoruje objekty, jež vzdálené hvězdy zastiňují tím, jak kolem nich obíhají. Cílem je mimo jiné zjistit, jak častý je ve vesmíru výskyt planet podobných Zemi.

Popisovaný jev planetárního překrytí byl v pondělí pozorovatelný ze Země, když Merkur přecházel před Sluncem. [celá zpráva]

Češi pozorovali Merkur přecházející před SluncemVideo: Novinky

Přibližný odhad četnosti planet velikosti Země v obyvatelné zóně může vědcům ledacos napovědět o pravděpodobnosti, že ve vesmíru nejsme sami. Současné odhady hovoří o tom, že jen v Mléčné dráze, tedy v naší galaxii, se vyskytuje okolo deseti miliard potenciálně obyvatelných planet.

Foto: NASA, Reuters

BEZ KOMENTÁŘE: Jedinečný úlovek sondy Kepler

„Okolo čtyřiadvaceti procent hvězd obíhají potenciálně obyvatelné planety, které jsou menší než 1,6násobek Země. To je rozměr, který se nám zamlouvá, protože u takové velikosti očekáváme, že bude planeta skalnatá (bude mít pevný povrch pozn. red.),“ vysvětlila BBC Natalie Batalhaová, která data zaslané Keplerem v NASA analyzuje.

„Pokud vás zajímá, jak daleko může být nejbližší planeta, tak je to jedenáct (světelných) let. To je velmi blízko,“ dodala vědkyně pro BBC.

Další na řadě pak bude analýza atmosféry obyvatelných planet. „Naším hlavním cílem je analyzovat přicházející světlo a detekovat z něj případnou přítomnost páry, kyslíku, metanu a oxidu uhličitého. Ty se ve velké míře vyskytují v pozemských ekosystémech.

Tomuto pozorování se NASA rozhodla podrobit dva vesmírné kandidáty - planety Kepler-186f a Kepler-452, jež se velikostí, povrchovou teplotou i vzdáleností od své hvězdy nejvíce podobají Zemi.